4 pass 1 pinne och 3st 10+

Det har vart lugnt här på bloggen ett tag. Anledning, vi har inte fiskat speciellt mycket och när vi väl har gjort det har det inte vart mycket att skriva om.

I helgen däremot blev det för min del (Mats) en riktig fiskehelg. En hårdsatsning skulle man kunnat säga men det blev spontant då jag inte hade något annat att göra. Fiskepassen bestämdes kvällen innan så det var inget direkt planerat.

Dag 1: Mats, Olle och Niclas begav sig under lördagen till den privatägda sjön som jag skrivit en del om förrut. Denna gång vart det ett riktigt sniprace, en lite större fisk som Niclas lina gick av på i mothugget. Vi hade även en del bortfiskade tackel som satte sig i stock eftersom vi satt i den delen av sjön där det var dämt och nedkapat i ytnivå. Vi satt en bit utanför men det fanns tydligen rätt mycket stock där också. Dagens händelse var då Niclas som jobbat hela natten och var helt slut sprang till ett fäll, han hade tidigare dragit av en lina i mothugget, och även satt ett tackel i en stock. Jag sa på skämt att ändra är det en pinne eller så går linan. Ja mothugget satt och upp kom, ja ni ser själva på bilden:D

Niclas med en trofé pinne

Dag 2: Mats, Olle och Martin Lindeberg beger sig till ett ofiskat Lusten. Gymnsiet har haft sportlov så den har stått orörd i nästan 2 veckor. Dagen börjar lite halvsegt med några mindre fiskar. Efter några timmars fiske får Olle ett hugg, springer fram och det viner ut lina från rullen, denna gång är det Olles tur att vara med om ett linbrott i mothugget. Bra tyngd bedömde han besviket. Olle skulle däremot få sin revansch. Framåt eftermiddagen får han återigen ett fäll. Smackar in mothugget och möts av rejäla gung. Fisken kör iväg flera gånger och det börjar lukta pb. Efter ett tag tröttnar den och kommer till hålet. Martin lirkar upp den i hålet och nu är frågan inte om det är ett pb långre utan om gäddan når tvåsiffrigt. Visst gör den det 10050g och 114cm. Glädjeskrik av Olle som har kämpat för sin första 10+. Riktigt stort grattis till dig:) Rolig kommentar då Olle tackar Martin för landningen,
"jo.. jag har landat stor fisk förr åter kompisar på Lusten"
Martin väntar på en Lusten 10a från isen:P

Olles nya pb 10050g- 114cm

Dag 3: Mats och Erik beger sig under måndagen tillbaka till Lusten. Nya hål borras och dom pigga mörtarna sänks ner. Även en abborre fick chansen idag, det tar inte speciellt lång tid innan det fäller på spöt riggat med abborre.(abborre levererar stadigt) En skaplig fajter på 6,8 kg och dryga metern bärgas.

6,8kg dryga metern

Förmiddag blir till lunch, lunch blir till eftermiddag och fisket upplevs som trögt. Det är det väl egentligen inte utan vi landar några fiskar bl.a. får Erik en 5a och en på 5,6 på 91cm. Erik har även en tung fisk som går fast i en stock, samma hål som Olle hade linbrottet i dagen före.

Fin kondis på den

Det upplevs nog som trögt p.g.a dom distinkta huggperioderna. Eftermiddag blir till kväll och det börjar bli lite skumt, då pinglar det till och spöt som har gungat rejält några gånger under dagen löser ut. Förövrigt är det samma spö som fångade 6,8:an. Vi löper dit och ser att fisken bara har gått ner och ställt sig på botten med mörten, jag känner efter med spöt och den står där. Väntar på att den ska dra iväg men det gör den inte så jag känner efter en gång till och då jag känner att den är där klipper jag ett rejält mothugg. Red pilker spöt bugar rejält, då vet man, när dom spöna kröker ordentligt då är det fin fisk. Min personliga åsikt är egentligen att dom är alldeles för hårda och det blir väldigt ryckigt och stötigt under drillningarna. Det ska införskaffas ett annat mjukare till nästa säsong. Hur som helst, fisken är riktigt tung men bjuder inte på några speciella rusningar, tar väl 2m lina ett par gånger innan den lägger sig med huvudet mot undersidan av hålet för inlirkning på den drygt 60cm tjocka isen. Efter ett par försök kommer den upp och Erik säkrar den med ett gälgrepp. Fisken är stor men jag är osäker om den når till tvåsiffrigt. 111cm konstateras, fin kondition men räcker det? Erik lyfter upp fisken i den blöta IKEA kassen, första ticket 9,8 men sen tar den ett kliv till och stannar på 10120g. Årets första tvåsiffriga var uppe. Glädjevrålet hörs nog bort till Mölnbacka alla gånger.

Nice "3dagarpåisen" bränna

10120g fördelat på 111cm

Dag 4: Skola med prov och extra lång lektion så vi får vara lediga på onsdagen.

Dag 5: Mats och Erik beger sig till Lusten igen. Väl där ser vi att Carlsson och Karlsson redan kommit och står vid bilen. C&K får välja område och traskar iväg mot norrsidan av ön. Vi beger oss återigen till delen som levererat. När vi sätter ut grejjerna ser vi hur C&K springer konstant borta vid ön. Jag ringer upp och frågar vad dom gör, tydligen så är det riktig huggsexa där borta C flåsar i telefon, 5 fisk uppe, nu måste vi fortsätta och sätta ut våra 3 sista spön. Största fisken dom landar är en bit över 7 kg. För oss dröjjer huggen. kl 10 pinglar det till på spöt närmast oss. Hålet som Olle haft linbrott i och Erik en fisk som satt tafsen i en stock. Idag har vi dock borrat nytt 5 meter åt motsatt håll jämfört med stocken. Erik smackar in mothugget och nu böjjer spöt ner i handtaget. Erik tar den "alska hårt" med bromsen i max för att hålla den från stocken, fisken lyckas ändå med att ta lite lina i slutet men då har Erik redan bogserat bort den från stocken så det gick bra. Väl vid hålet har vi för dagen nyborren med 250mm hål så fisken glider upp betydligt lättare än ur de tidigare 210mm hålen. Jag säkrar ett gälgrepp och upp glider en ny kanonfisk. Mätningen säger 114cm, kan det vara Olles? Nej det är det inte då Olles hade kännetecken mellan bröstfenorna och var mycket ljusare. Eriks fisk vägs till 10320g.

Alaskahårt var det

10320g 114cm

Efter fotosektionen och återutsättningen vänder vi tillbaka mot basecamp, snurrar på huvudet och då har Erik hugg på ett ytterspö, vi springer dit och fisken går så Erik tar den direkt. Tunggung igen.. en dublé? Den här fisken var lite mindre 7,6kg men 2 "skapliga" hugg inom 6 minuter. Det bästa med den fisken är att den har en tafs i käften som jag mycket väl känner igen, det var samma fisk som Olle drog av linan på. Vi frigör fisken från båda tafsarna och släpper tillbaka den till sitt rättta element.

Eriks 7,6 med 2 tafsar mindre i käften

Dagen fortsätter och Erik tar en 5a. Själv har jag ett riktigt sniprace och sätter nog pb på liten fisk på ismete.

Tur vi hade 250mm hål för den besten. (den vände sig helt i hålet på väg ner)

Dagen avslutas med att jag lyckas kliva ner med mina (med stövlar) ca 34cm långa fötter i ett 25cm i diameter hål. Kliver ner mig ca 2 dm och får inte upp foten förrän Erik tar isbillen under foten och trycker till. Väldigt roligt såhär i efterhand men satan vad ont det gjorde när tårna låg i vinkel med hålet vertikalt uppåt.. Så kom ihåg att titta vart ni sätter fötterna när ni är ute på isarna:P

Riktigt fina pass och 3 olika fiskar fördelat på 3 olika fiskare, kan det bli bättre?