Sista tiden i Fredros.

Nu har det gått dryga 5 veckor.. dålig rapportering har det varit men internetuppkopplingen i Fredros var inte den bästa.

Hur som helst så var dom veckorna riktigt roliga och lärorika. Fisket var stundtals helt otroligt och stundtals bedrövligt. Det blir lätt så då man inte känner vattnen ordentligt, ställen som fungerar en dag fungerar inte en annan som överallt annars. Däremot känner jag att vi fick bra koll Abborrsjön   (Treen) och hittade väldigt intessanta jaktmarker efter gädda i en annan. Ett besök till Trehörningen blir det under hösten. En klarvattensjö med 60m djup som är så kuperad att man blir alldeles yr. Några riktigt läckra platser har vi lokaliserat med precison och med lite flötestrolling under hösten tror jag vi kommer kunna hitta nån riktig madame där nere i djupet.

Jag/ vi hade 3 dagar med riktigt häftigt fiske under en 4 dagars period. Fisket på fredagskvällen bjöd på minst 60 abborrar och alla i måttspannet 25-40 cm. Vi hade en helt fantastisk snittvikt på närmare 4hg skulle jag tro. Ingen riktig monstertopp dock. Dagen efter åkte Niclas hem för fiska på andra ställen än i vattnet.. Han belönades med ett samtal från mig under kvällen där jag meddelade att jag hade klått hans abborre från veckan innan med 4 hg. Men vi tar det från början.. Jag åkte ut själv i båten, nordanvind och en rätt tuff arbetsdag bakom mig så var inte förhoppningarna så högt ställda. Jag provade det säkraste stället först och belönades med ett par fina fiskar bl.a en popperborre på 38cm i andra kastet. Fisket dog ut och jag drog vidare.. Spanade av en kant med hjälp av lodet som vi undersökte dagen innan utan resultat, men den här dagen såg jag en del  stim+ en del ”abborrkluttar”. Jag började fiska med tailjiggarna som vart överlägsna under tidigare veckor utan resultat, bytte till en shadjigg som var brun med svart glitter.. ingenting. Då föll valet på en lila shadjigg med glitter i. Här vänder kvällen.. jag drar mellan 10 och 15 abborrar med en topp på 37. Kvällen börar lida mot sitt slut och jag beger mig tillbaka mot det säkra stället och där får jag några nya borrar i medelstorleken för sjön 3-4hg. Jag ser ett abborrjag  inne på grundet och gör mig inte tid att byta till popper utan kastar dit min lila shad, ett par vevtag och PANG, riktigt rejält hugg och hjärnen säger gädda i 5 sekunder innan dom klassiska abborrskakningarna börjar i spöt.. bara det att dom är mycket tyngre än dom jag var van vid. Borren följer med och landas vid båten.. Nytt PB (tror jag) 1540 gram och 50cm lite drygt. Ruskigt vacker fisk tyvärr var jag ensam i båten och displayen på mobilen helt trasig så jag såg inte vad jag knäppte på. Då ärades Niclas med ett telefon samtal och några tråkningar ang hans val av görande under kvällen. Nä jag var mest glad och vilja dela med mig. Några minuter senare så är en 5-6kgs gädda upp uch tittar på min popperfluga som jag gick över på efter den fina abborrens besök i båten.

Dagen efter tog jag ett litet break i fisket och arbetade hela dagen och kvällen.

Måndagen bjöd på regn och blåst precis som dagen före.. vad gör man då? Jo man fiskar gädda såklart.. Här tror jag att jag tappade en riktig drömgädda.. vi driftmetade och denna gång var det en gymnasieelev från akademin som följde med ut, han hade också några veckor praktik på fredrosgård nu i sommar. Vi hade avverkat 2 drifter över ett hett grund med mycket bågar på lodet utan hugg. Sakta gled vi upp och jag tror att gäddan klippte mörten i sjunket då vi stannade för en ny drift. Gäddan gick ifrån oss och jag sträckte upp i ett bestämt mothugg, enda problemet var att jag bara hann göra halva mothugget innan fisken svarade med en 15-20 metersrusning under en 10sekunders period. Därefter släppte fisken och jag fick aldrig ens se den. Sjön håller krokodiler, senaste i våras fångades en fisk på 16kg. Jag ska inte säga att det var ett sådant monster men jag har då aldrig känt någonting liknande.. Utrustningen var det inget fel på utan den bestod av ett rejält karpspö och en Shimano DL 6000. Med den utrustningen borde jag åtminstonde ha kunnat rubba fisken i mothugget men den rörde sig inte det minsta utan bara tokrusade åt andra hållet. Var det en krokodil? Det lär jag aldrig då svar på.Nog om det men jag har haft svårt att släppa fisken ur mina tankar. Det brukar jag inte ha.

Just nu är jag hemma i Bollnäs igen för att ha lite semester och umgås med flickvän, familj och kamrater. Har hunnit vara i stugan en kort sväng i det sköna vädret, drog nån snipa och några småborrar. Under veckan väntar  byggnationer på båten. Ett litet däck i fören ska byggas. Andreas och jag ska försöka hitta lite tid och göra en ansträngning mot abborrarna i någon sjö.

Kan även berätta att Erik tog kosan till Norge för att vara på en camp där. Jag hann aldrig prata med honom om vart men han har antagligen varken mottagning eller internet.

Niclas ringde för nån dag sedan, han hade vart ute och dragit 2 borrar över kg varav en han tippa till ungefär 1,3 dessutom hade han tappat en kgs fisk i landningen.

50,5cm och 1540g

Gladfångstman med nytt pb

Far gjorde en tur till Sandforsen för någon vecka sedan och fick den här fina bilden av en läcker harr