Flötestrolling på Lusten!

Efter att skolan nu har dragit igång så kände jag och Mats att vi nu hade förtjänat ett fiskepass efter en vecka med biotopvårdskartering. Denna gången blev sjön Lusten vårat offer och vår metod för att lura dom stora var denna gången flötestrolling och död nors. Ganska omgående när vi kommit ut på sjön föll första hugget och andra.. båda på Mats doningar men ingen av gäddorna ville mer än smygsmaka på betet. Efter en stunds trollande högg det dock till tungt på mitt spö och efter att gäddan gjort precis som dom brukar, hugga och sticka iväg-stanna och vända betet- vandra iväg igen så sopade jag på ett mothugg som enligt mig var stenhårt. Men tydligen inte tillräckligt hårt för efter att gäddan gått tungt längs botten öppnade den bara munnen och norsen gled ur. Jag hade alltså inte lyckats rubba betet i munnen på den överhuvudtaget i mothugget vilket visar på en ganska fin fisk.

Tyvärr får vi aldrig veta mer än så. Vi fortsatte trolla vidare och bytte batteri till elmotorn med jämna mellanrum och titt som tätt fastnade våra tackel i botten och vi fick knyta om. Detta var väldigt frustrerande och tillslut hade vi varken tackel, krok eller nors kvar till att trolla något mer.

Som tur var hade vi våra jerkspön samt lite beten i bilen så vi for in och bytte utrustning och gav oss på dom igen! Snabb märkte vi att färgglada beten föll gäddorna till smaken och efter en stund hade Mats landat några smågäddor. Vi fiskade av alla dom heta platserna som brukar hålla fin fisk men ingen direkt kontakt med stor fisk kunde vi urskilja. Vi började därför trolla oss mellan platserna och innan vi visste ordet av knep en godkänd gädda mitt tailbete med god aptit. 94 cm och 5,7 kg var en helt okej fisk som räddade denna dagen kan man säga.
Förutom fisket har dagen även varit bra på andra sätt, vi har lärt oss lite av våra misstag och nästa gång kommer vi köra större krokar, utnyttja vinden och spara på elmotorns batteri så vi slipper ro ihjäl oss för att komma hem.




Simma lugnt

Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0