Flötestrolling på älven

Nu när vattentemperaturen börjar sjunka under fyra grader och gäddan blir mer och mer inaktiv så blir spinnfisket allt svårare och svårare! Ytterst få hugg på en dag så nu denna helgen bestämde jag mig för taktikbyte! Nu är det flötestrolling som gäller och roterande norsar i linänden. Idag var jag ute på älven med en fiskekamrat från södra Sverige, klassens grötstrupe - Christian Cederquist. När jag klev upp i morse stog termometern på -7,5 grader och Christian gnällde via sms att det var för kallt men efter lite tjat och gnäll som pallrade han iallafall sig ner till Karlstad!

Väl framme vid båten var allt fruset, årorna , låset och kedjan! Helt perfekta förhållanden med lite svag dimma över vattnet! Väl ute på älven så började vi flötestrolla och det tog nog inte mer än 50 meter innan mitt flöte dök för första gången. Mothugget satt som det skulle och fast fisk var ett faktum. Snabbt drillades en snipa in och krokades av. På med en ny nors och dags för lite rodd igen.. Trodde jag iallafall!

Flötet landade i strömkanten och innan jag hade greppat årorna pep flötes iväg rätt ut i strömmen och baitrunnern tjöt som aldrig förr. Nu jävlar tänkte jag och sopade på världens mothugg och tunga knyckar avslöjade sig i andra änden. Äntligen en lite finare fisk på flötestrolling! Efter en stunds stångade på djupt vatten så avslöjade sig gäddan vid båtkanten, dock mycket mindre än jag trodde men ändå fina 6,1 kg! Efter en stunds knåpande med avkapat tackel för att få loss henne fick hon simma hem igen och dagen var räddad! Vi fortsatte cirkulera i samma område men ingenting mer hände än något kort hugg som lossande direkt. Märkligt men så är gäddfiske ibland! Vi avslutade dagen vid 15 och jag är iallafall nöjd med denna dag!



Simma Lugnt

Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0