Äntligen tunggung från älven.

I Söndags var det dags för ännu en älvtur. Klockan var ställd på åtta men vi möttes i köket först vid nio, båda två väldigt trötta. Planen var spinnfiske, riktigt djupt och långsamt i älvens gropar. När jag klev upp så sa Sofia att även hon skulle vilja följa med ut idag. Planen slängdes om till flötestrolling i och med att det blir så trångt med 3 st personer i båten och spinnfiske.

Väl vid älven så hann vi bara ut med grejerna innan första hugget kom. Den bommades. Efter yttligare några minuter kom nästa hugg och en 3a landades.




Vi fortsatte lite högre upp och det var dags för en vändning då det sjöng till rejält i dropspöt. Fisken tog bra med lina för att sedan vända rakt mot oss. Jag vevade ikapp och gjorde ett mothugg, lite för tidigt visade det sig, jag hann inte sträcka riktigt innan. Hur som helst så var det bra tyngd i c:a 30 sekunder innan den klev av. Besviken efter en bommad fisk spanade jag över till det andra spöt och såg att flötet drogs ner under ytan. Jag vevade ikapp och krokade, nu blev det rejält tungt igen men det är svårt att bedömma i och med att det är älv vi fiskar i. Vi tog oss in ordentligt i bakvattnet för att få lite lugn och ro under drillningen. Jag skymtar fisken och säger till Erik och Sofia att det är en riktigt fin fisk (10+). Efter yttligare en liten stund kommer den upp och visar sig igen. Jag blir lite besviken över vad jag ser. Vi gissar på 8-9kg men fisken beger sig iväg igen. Nu vet vi dock att fisken är bra krokad och att det ska mycket till för att den ska vinna kampen. Fisken kommer in till båten igen och Erik sätter ett fint gälgrepp första gången den är intill båten på riktigt allvar. Fisken lyfts in i båten och nu blir jag positivt överaskad. Det visar sig att vad jag såg den första gången jag skymtade gäddan stämde bättre än när den var upp andra gången. Fisken är riktigt rund och fin, det jag såg då jag skymtade den var sidan och den är riktigt rund och fin. Det som lurade oss andra gången var förmodligen att gäddan hade ganska litet huvud och relativt smal rygg. Fisken visar sig väga 11,8kg och är 114 cm lång. En riktigt fin älvgädda. ÄNTLIGEN=)





11,8kg 114cm


Dagen fortsätter och det hugger med jämna mellanrum. Vi hade planerat en kort tur efter våra tidigare resultat. Nu visade det sig att våra 6 norsar knappt räckte till. I slutet av dagen var det bara slamsor kvar men fisken högg ändå. Vi slutade på totalt 8 fisk under ett 4a timmars pass vilket åtminstonde för oss är det klart bästa hittils. Alla fiskar vägde över 3 kg men under
11,8an var det ett stort glapp ner till ca 5kg. Roligt att vi lyckades klämma en 10+ med råge i älven oxå.





C&R



Go fish//Mats och Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0