2 älvpass att rapportera

Först ett kortpass i fredags aftermiddag med Olle. Det slutade som vanligt med standard fiskar landade. Tyvärr så fick jag fulnamnet men guidningen var det ju inget fel på då jag guidade fram Olle till 2 st 5 kgs fiskar. Väldigt olika fiskar den ena var lång och smal medans den andra var kort och knubbig. Först trodde vi att vi återfångade Olles 105cm från tidigare under veckan men denna var kortare men var skadad på precis samma sätt som 105an


Olles 5+

Idag hade jag och Erik ett längre pass. Det hela hade kunnat sluta riktigt illa men alla missöden blev bara tillbud förutom att ett av spöna gick av. Som sagt ett spö gick av innan vi ens hade hunnit börja fiska. Det blir en reklamation till Normark. Lyckligtvis låg det ett extra spö i bilen. Senare under dagen var Erik riktigt nära att trilla i älven men han satte sig på båtkanten o lyckades precis väga över så han inte ramlade i. (Tacka mig för en fin sväng som fick honom ur balans). Sedan var det regnvädret... Riktigt blött o kallt blev det, Erik lyckades tappa kameran i vattnet som var i botten på båten. Lyckligtvis så klarade kameran det lilla doppet. Under dagen hittade vi en gammellax som hade dött och låg uppe på en sandbank. Till råga på allt var sittdynorna hemma och arselet blött hela dagen.


Gammellax på sandbanken

 

Nu åter till det vi var där för. Gammel gäddan skulle ju landas.. Vi körde några vändor i bakvattnet där vi har båten. Andra varvet sjönk mitt flöte och krokningen satt. Ingen gammelgädda men en 3 kgs. Ett hugg till hade vi på denna plats innan vi bytte område.


3a inför avkrokning

 

Vi bestämde oss för att prova ett nytt område och bar iväg på en 20 minuters resa med 2 hästarn nedströms. Väl där han vi precis få ut spöna innan Eriks flöte dök. Det var en 4,5kgs som hade slukat Eriks björkna. Vi fortsatte uppströms och precis innan bakvattnet tog slut och min betesfisk gick över en liten kant dök det och jag krokade fisken. In kom en 6+ som mätte in på 99 cm. Så nu var allt som vanligt igen.. Älven har en helt okej medelvikt, det är sällan man får de allra minsta. Ett par hugg till blev det utan utdelning men vi letar vidare efter 10+arna..


99cm

 

 


Fish on // Mats & Erik



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0