Storfiskkontakt på årets första jerkpass i Lusten

Årets första jerkpass i Lusten är avklarat. Eftersom dom flesta klasskamrater har begett sig på praktik eller var bortresta blev det bara jag själv som satte mig i skolans utternbåt på lördag eftermiddagen. Dom 2 första timmarna spenderades i sydlig vind och duggregn på storlusten. Eftersom det inte var en enda fisk som visade intresse för mina jerkbaits så tog jag beslutet att förflytta mig längre bort, ner i älvsträckan nedanför Lusten. Här hade jag hört att en klasskamrat hade känt lite tunggung tidigare i veckan utan att landa fisken. När jag väl var nere tilltog regnet och det öste ner i c:a 15 minuter för att sedan upphöra, dessutom vände vinden. Då fick jag den där känslan som man kan känna ibland att det är något på gång.
Hängde på en nyinförskaffad Manta och det tog inte många kast innan jag hade första kontakten.



Manta med nya krokar


Fisken gick lös och brynet åkte fram. 3 kast senare sög det tag ordentligt i grejerna. Fisken tjurade lite men visade sig och de var en riktigt fin fisk, en bra bit över 100cm. Fisken visade sig 2 gr innan den klev av. Vad lär vi nu oss av detta?
Jag har alltid tänkt, hellre för vass krok(dyrare) och fisken blir landad än att använda sämre krok som man brynar. Då jag såg en film med 3 av Sveriges bästa gäddfiskare(enligt en av deltagarnas egen utsago;P) Där sa dom att dom körde med billigare krok som man brynar. Gör dom det lär väl jag kunna det också tänkte jag,
ack så fel... Det kostade mig en potentiell 10a:( Hur som helst efter att den stora klev av så bytte jag till mina kära owner och kastet efter landades dagens enda gädda. Som ni ser inget monster direkt.



Dagens enda


Intressant med väderomslag. Dom tre kontakterna jag hade var inom 5 kast. Precis efter väderomslaget. Efter detta dog allt ut igen.



Förra helgens Vänernlax tillagad av älsklingen smakade utsökt vid hemkomsten=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0