Turbospinn med spinnare!

I onsdags så blev jag medbjuden på fiske i en sjö i närheten av Laxå med Dan Franzén. Vi skulle fiska gädda och eftersom Dan hade lokalkännedom om vattnet så bådade det gott. Solen sken och det var nästan vindstilla när Dan plockade upp mig kl 10. En kort stopp vid en mack på vägen så var mat och dryck ordnat för dagen. Väl framme vid båten så lastade vi kvickt i grejerna och drog i gång motorn och begav oss mot första viken. Det dröjde inte länge innan Dan hade visat vägen och krokade dagens första fisk.



Kort där efter fick även jag min första och tävlingen var igång. Dan drog dock ifrån och visade verkligen att dom stora julgransspinnarna fungerade och drog iväg till ställningen 5-2 och hade även dagens största just då på 4.5 kg ungefär. Jag fick lite smått panik och började fiska mer koncentrerat och även jag körde med en flashig julgransspinnare. Vi bedrev fisket på väldigt grunt vatten så spinnarna var överlägset bra att fiska över all vegetation och gäddorna var verkligen på hugget. Stora plogar, virvlar och attacker utlöstes regelbundet på våra spinnare som aktivt jobbade bland vassen och näckrosorna. Solen stekte verkligen och tröjorna åkte av i ren panik av värmeslag. Jag lyckades dock komma ikapp och efter några till vikar så stod det plötsligt 6-6 och jag hade övertagit platsen om största fisken. En fin gädda på över metern och ca 6 kg.





Vi fortsatte scamma av vik efter vik och i varje vik så fanns det någon gädda som var lite sugen på våra spinnare.
När klockan slog 16 så dog fisket ut i ungefär en timme och hungern började krypa på för min del och ett stort sug efter snus plågade Dan. Vi nötte vidare och gled in mot en vass och redan i första utlägget så slukades min spinnare av en 5-kilos gädda precis vid båtkanten. Den böjde till spinnaren rejält under fighten och när jag bara skulle testa så den spann vi båtkanten högg en till i samma storlek. Den klev dock av efter en rusning och lite rusk. Innan kvällen så hade vi lyckats plocka 23 gäddor totalt och många runt 3-4 kg. Det hela slutade som en tävling och vid sista vassen för dagen lyckades jag plocka upp en snipa och vinna tävlingen med 12-11 :) . Dock måste jag medge att Dan hade ett klart mycket högre snitt på sina gäddor än mig. Sammanfattningsvis så säger jag bara.. Var inte rädd för att söka gäddorna grunt och fiska betena snabbt som omväxling! Det kan ge oväntat resultat!





Simma Lugnt

Erik



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0