Rivers of Lapland- Vildmark och myggrike!

Tjenare!

Efter en lång tågresa blev jag äntligen upphämtad av Johan, min praktikhandledare i Kiruna och sedan begav vi oss direkt mot Kangos. På vägen så stannande vi och hämtade upp den bil som Johan köpt som jag ska få använda obegränsat här uppe under hela praktikperioden. En vit gammal folkabuss med taskig koppling! Efter 15 mils bilkörning var vi äntligen framme i Kangos vid Johans lodge där jag fick ett dubbelrum med egen toalett och dusch. Därefter visade han mig runt på anläggningen, gav mig en bensinnyckel vilket jag kan tanka med och även ett konto i matbutiken så jag kan köpa mig något att äta.

Dagen efter drog vi ut och kollade längs älven på sträckorna som han har arrenderat. Det var otroligt fin natur och riktigt lockande och vackra sträckor som bara luktade lax. Jag fick även reda på en del arbetsuppgifter som måste göras så som vedutkörning, städning, reparationer och skylttillverkning samt uppsättning av skyltar längs vägarna och älven.

Johan drog senare iväg på måndagen till Kiruna för att jobba och jag hade mina arbetsuppgifter att göra, en bil att ta mig dit och ganska mycket fisketid på kvällarna. Jag klagade inte direkt utan såg fram emot arbetet. Dagarna flöt på under veckan och arbetet gick galant. Det enda som hindrade arbetet litegrann var alla jävla mygg. Dom är överallt och i miljontals. Så fort man börjar svettas lite grann så är det kört! Men veckans arbete har gått bra och grundarbetet längs älven börjar bli klart. Nu ser jag fram emot en eventuell guidning på måndag med Lars Munk och förhoppningsvis lite ny information att ta in och bearbeta.



Älven utanför en av stugorna, närmare bestämt Repolantoo!

Simma Lugnt

Erik Axner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0