Fjällresa, kartering och ny LIA-plats

Då var det dags för en av årets största höjdpunkter, fjällresan till Offerdalsfjällen. Årets lagupsställning ser ut enligt följande. Jag, min far, farsans kusin Dan och på plats kommer Uppsala lappen Ando att ansluta. Ando bor i Uppsala vinter halvåret och i sin lilla stuga nedanför fjället sommarhalvåret. Vi lärde känna honom för ett par år sedan och sedan dess är han med oss på fjället ett par dagar varje år.

 

Fisket vi bedriver är efter röding och öring. Rödingarna är välväxta och rödingar över kilot brukvar vi lyckas fånga nån eller några per år. Dock är det som vanligt vid rödingfiske, är dom inte på gång är dom i stort sett helt omöjliga. Då är det antal kast som räknas. Öringarna i sjön är väldigt sällsynta men dom är stora. Under alla år vi har vart där har vi (jag:P) fångat tre stycken, 2,1- 2,4 och 4,1. Kanske inte låter som monster men då ska man tänka på att det är en näringsfattig fjällsjö mitt uppe på kalfjället. Fruktansvärt vackra fiskar. Rödingarnas fenor är hur stora och vackra som helst och då man ser en kilosfisks vita fenspetsar följa draget i det klara vattnet in mot land är det väldigt svårt att inte älska situationen. Ett vevstopp och pang, eller så svänger fisken undan.

 

Under veckan har jag som jag tidigare skrivit börjat på vårat projektarbete. Kartering av Galvån. Fältarbetet är nu slutfört och hela sträckan mellan Ljusnan och Galvsjön är vandrad och dokumenterad. För mig är detta första gången jag vandrar efter Galvån. Ruskigt vacker å med väldigt bra förutsättningar för öring och kanske i framtiden även lax. Nu har jag inte analyserat datan men intrycket är att det finns väldigt fina lekområden. Uppväxtområden finns det nästan oändligt av. Rapporten blir klar under hösten och då kommer även Flugån ha fått besök av oss. Det som är lite tråkigt är att det finns 3 (möjligen 4) vandringshinder i Galvån. Dock är dessa ganska högt upp i systemet.

 

Imorgon beger jag mig till fjälls och är borta till nästa lördag, ompackning på söndag och sedan avresa mot Arvika och Fredrosgård på måndagen. Här ska jag göra LIA i 5 veckor och f.hv få guida lite och fiska efter Gädda. Så bloggen kommer nog få vila lite fram tills dess att jag installerat mig odentligt i Arvika.

 

På återsende och ut och fiska med er// Mats Wikström

Ps. Nytt ekolod äntligen införskaffad:D Ds.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0