Återträff för fiske på Boren!

Dagen var tisdag och klockan 1130 så var det min domedag. Jag skulle ha min uppkörning! Jag kom till trafikverket med lite pirr i både ben och mage men när jag väl satt i bilen och skulle köra gick allt över. Jag körde som en gud enligt mig själv och allt gick strålande. 28 minuter senare satt jag där på parkeringen igen med ett bevis om körkort i näven! Jag hade äntligen klarat mitt körkort och kan nu bege mig mot min LIA uppe i Tornedalen.

Dock blev det först en återträff med Marcus Gillström, en fiskebroder och världens bästa kompis som går att ha. Han är på besök från Norge så då gäller det att passa på när det finns tillfälle att ses. Jag satte mig på tåget 14.10 och blev upphämtad i Motala efter en tågresa som gick ganska fort. Vi började direkt förbereda fisket dagen efter genom att tackla beten, knyta tafsar och iordningställa båten. Fisketaktiken skötte vi sedan i bastun över ett par öl.

Klockan 8 dagen efter vaknade vi taggade och pigga. Vi slängde i oss lite frukost, drog ut båten ur logen och begav oss mot rampen. Påväg dit fastnar vi dock i en poliskontroll och Marcus fick glatt visa upp körkort och blåsa ett alkoholtest. Strax där efter så trailade vi i båten och begav oss ut mot en favoritvik. Redan i första utlägget hade Marcus en fin följare på dryga metern men den vägrar fastna. Vinden blåste från öster så vi drog en drift längs fyrameters kurvan på viken med varsin manta som betesval.

Efter att vi hade driftat ca 50 meter så högg en 6 kilos fisk för mig som lossnade rakt under båten. Surt men jag hivar iväg mantan långt ut igen och får ett kraftigt påslag. En fin fisk går upp och ruskar med mantan djupt i halsen innan den går ner mot djupet. Jag sätter bra press på den och tvingar in den till båten efter en stund. Efter en säker landning så mäts fisken till 99 cm och 5,55 kg. En bra startfisk enligt oss båda!



Vi fortsätter fisket och några mindre fiskar kommer upp innan det dör ut totalt. Vi byter helt taktik och drar till en ny vik som ligger lite i lä och där det går mycket abborre. Redan i första ankringen får vi ett klassiskt dubbelhugg och jag landar en fisk på 96 cm som tyvärr var väldigt mager. Marcus fisk vägde säkert 1 kilo :). Vi kör på och ett par ankringar senare lyckas jag även bända upp en 90 cm gädda. Betet som dominerade i denna viken var Wolfcreek borren! Jag fick totalt 3 fisk där och tappade 1 medans Marcus inte fick något mer.  Vi drog tillbaka till första viken och där högg det ett gäng snipor till innan vi avslutade dagen. Totalt landades 13 gäddor - 7 för mig och 6 st för Marcus ! Ett helt okej resultat på en normalt väldigt trögfiskad sjö med potential för stor fisk.






Senare på kvällen tog vi oss ännu ett taktiksnack i bastun efter en god middag med hans familj.
Nästa dag var vi igång vid samma tid och stannade i samma vik som dagen innan. Vädret var likadant och allt verkade lovande. Dock så hände ingenting mer än någon försiktig följare. Vi gjorde en lång drift över två vikar och hade endast små snipor som högg och fastnade. Dom lite större gäddorna följde endast försiktigt i djupet och vek av vid båten. Vi blev desperata och beslöt oss tillslut att söka dom i grunda vassvikar och det gav omgående resultat. Först krokar jag en 96 cm gädda till som var väldigt mager och sedan får Marcus äntligen en av lite storlek. 98 cm och 5,5 kg. Dagen slutade hyfsat bra och vi fick allt några nya bitmärken att skryta med i våra jerkbaits ;) . Summeringen av dagarna blir väl att jag nästan fick kalla Marcus för "snipkungen" och att gäddorna ändrade beetende från aggressivt till passivt trots att vädret var det samma och att det blir något att klura över i bastun i framtiden.





Simma lugnt

Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0