Fjällfiske, rödingar och FUCKING vattenkraft

Då var årets fjällfiske genomfört. Fisket har överlag varit trögt men tävlingen hade en väldigt klar vinnare. Gubbarna valde att splittra sitt lag, till vilken nytta? Farsan lyckades lura en röding på fluga (en riktigt vacker fisk- 1,2 kg) Dan låg mest i tältet och väntade på bättre väder. Han fick inte en fisk upp på land under hela veckan. Jag drog 6 rödingar, först, störst och flest. 3-0 till mig. Nu har jag kaxat mig nog mot gubbarna, hehe.

Resan började med att vi tog en omväg till Östersund och hämtade upp vår Uppsala lapp Ando. När vi plockade upp honom började han prata om att han skulle ta med sig 6 nät och en liten gummibåt upp på fjället. Jag gillade såklart inte idén men vad ska man göra? Han har ju rättigheter att göra det. Han skulle stanna i sin stuga och vandra upp dom 11km dagen efter vi åkte/gick upp. Vädret blev dåligt så ingen lapp syntes till första dagen. Andra dagen kom dock en 70 årig lapp upp. Helt otroligt att han klarar av det. Först 8 km uppförsbacke på grusväg och sedan 3 km fjällvandring. Han hade dock inga nät med sig pga råttorna hade ätit sönder gummibåten sa han. "Synd" tänkte jag och kände mig väldigt lättad.

 


Uppsala lappen Ando 70

 

Hur som helst vädret under dessa dagar kan sammanfattas som blåsigt, regnigt 70%, soligt 10%, snöigt 10% och mulet 10%. Vinden var ändå värst. Vi hade 15 m/sek och snö vissa stunder. Då är det inte så roligt, detta anmanade Dan och låg i tältet mest hela tiden. Pappa jobbade på som vanligt och kastade och kastade. Antal kast som räknas säger han, jag säger att det är antal kvalitetskast som räknas:D

 


Man får ta till vara på de stunder som ges, här är det vakspaning.

 

Vi fick som sagt 7 rödingar och alla var minst 40 cm. Serien såg ut som följer 40-41-41-45-50-52-54. Det roliga med dessa fiskar är att dom ser väldigt olika ut i färgen, en del är orange, en del har knappt någon röd nyans och vissa är riktigt mörkröda. Vad detta kan bero på har jag inte en aning om, de äter samma sak och sjön är inte alls stor. Någon som vet får gärna upplysa mig.

 


Ljus gammal fisk fångad på svart jigg

 


Orange

 

Det roligaste fisket fick vi uppleva en av dom sista kvällarna då sjön la sig blank och rödingarna började vaka. Springa med flugspö och jaga vakande röding är inte lätt men fruktansvärt roligt. Utdelningen blev min röding på 45 cm och pappas på 52 cm. Dan bommade en riktigt fin fisk som han sett vaka hur många gånger som helst i slowmotion med hela kroppen ovanför ytan i lugna plöjande vak. Tyvärr bommade han mothugget lite. Extra roligt var det att dom som låg efter i tävlingen pratade om att jag inte skulle känna mig speciellt lugn eftersom det utlovades finväder, därav flugfiske och deras hemmaplan. Så det blev några glada gliringar då jag tog första fisken på fluga också. Det nya Nite spöt var verkligen roligt att fiska med.

 

Min 45cm mörkröda röding på nya visionpaketet

 



Far lättad med en haröre fångad
1,2kg 52cm röding

 

Fiskarna fångades på lite olika drag och flugor, kingspinnare, salamander, svart jigg, haröra och en svart nymf. Alla fiskar som bet på plåt var som vanligt på kopparfärgade drag.

 

Nu till det mindre roliga. Här beger man sig långt ut i vildmarken och vad får man se.. en damm såklart.. dessa skapelser som förstör åar, bäckar, älvar, sjöar, hela vattensystem. Det innebär att alla varelser som lever i ekosystemet måste flytta eller anpassa sig kan dom inte göra det raderas dom helt enkelt ut. Om det ändå vore så bra att det bara vore den energi vi gör av med i Sverige som producerades här. Här finns tyvärr väldigt många utländska aktörer som inte bryr sig ett skit om vår miljö. Vi har Fortum (Finland) t.ex. som jag vet enligt säkra källor är duktiga i Finland på att skapa vandringsvägar och tänka lite,lite,lite på miljön dom förstör. Räkna hur många fria vandringsvägar det finns i Ljusnan till att börja med. Med den siffran i huvudet kan ni tänka er hur det ser ut i resten av landet med tanke på hur stor Fortum är i Sverige. Svenska företag e inte bättre utomlands, om dom är det ens i Sverige.

Bara en siffra från boken ekologisk fiskevård av Erik Degerman, Per Nyberg, Ingemar Näslund och Dan Jonsson från 1998. Sverige har ca 1500 vattenkraftverk 300 av dessa producerar över 1,5 megawatt per år. Vattenkraften i Sverige genererar sammanlagt 65 terawattimmar per år av dessa 65 står dessa 300 större kraftverk för 63,5 terawattimmar. Med andra ord har vi i Sverige 1200 vattenkraftverk som egentligen inte genererar någon energi alls(hundratals av dom är inte ens i bruk). Dom förstör däremot vattendragens ekosystem+ strandzonerna såklart.

Alla har väl sett hur det ser ut i någon sjö då dom sänker vattnet och det blir ”månlandskap”. Just nu i Sverige har vi en överproduktion av el, ändå vill kraftbolagen bygga mer varför då? Jo för att dom vill exportera och tjäna ännu mera pengar.

Jag är postiv till vindkraftsutbyggnaden även om det ser lite mindre sexigt ut i våra vackra skogar och ute efter kusterna men den förstör mindre förutom just där den står såklart. Däremot som jag tidigare sa har vi redan en överproduktion av el. Så av den el som vindkraften genererar kommer det bli ytterligare överproduktion som kommer att exporteras. Vilka vinner på det? Kraftbolagen såklart. Riv då istället ut vattenkraftverk som generar lika mycket som vindkraften. Kan säga att vindkraftverksparkerna som planeras att byggas i hälsingland är enbart till för att exporteras. Släpp efter lite och var inte så jävla giriga, men det e väl så att mycket vill ha mer.

Åter till dammen i fjällen.

Sjön där denna damm ligger håller grov öring och grov röding, sjön kan variera med ofantliga 23 meter. Som om det inte vore nog så transporteras  vattnet därifrån i en tunnel. Jag minns inte hur långt våran lapp sa men det handlar om minst 10km. Hur kan detta vara lagligt? Här har vi ett definitivt vandringshinder där det hade kunnat vandra upp och ner stor öring om det funnits åtminstone en fisktrappa.

 


Torrfåran nedanför dammen, släpps lite vatten bredvid, dock inga fria vandringsvägar

 

Såja nu har jag fått ur mig lite av problematiken vattenkraft.

Efter några sköna dagar hemma med min fantastiska flickvän( och mycket  tvättande och packande) bar flyttlasset av ner mot Värmland och Fredrosgård där jag ska vara i 5 veckor. Arbetssysslorna hittils har bestått i en del byggnationer och fixande med dom nya stugorna. Jag får bo i en fin lägenhet på gården och har självklart sjöutsik.t Jag och guiden (tidigare ky-studenten Niklas) har hittills bara fiskat lite fluga i några tjärnar hittils. Det börjar dock dra rejält i gäddtarmen men det är ju inte perfekt säsong direkt och vädret talar också emot. Ska ändå ta mig ut någon dag och dänga lite bulle på djupen. Bättre fart och säsong e de ju för abborre och en av sjöarna här finns det riktigt grova sådana. Vi väntar på en lugn kväll så ska vi ut och prova lite flugor på dom. Det kommer även att jiggas lite abborre dom kommande kvällarna.



Avslutar med två bilder från fjällen


1,33kg 54 cm största fisken på resan




Såhär ser en riktig ädelfisks stjärtfena ut

// Mats Wikström

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0