Målet och en "milstolpe" på köpet

Nu är praktiken slut och jag har spenderat en vecka i Karlstad. Jag får börja med att tacka Gävle fiskeredskap för en riktigt trevlig tid!

Börjar med att lägga upp två bilder från sista ismetepasset.


Bonus gös 4200g (göslös sjö:P)


Pappas 5,6. Roligt att se att även far kan tycka det är roligt med gäddfiske:)(tror en gäddfiskare föddes)


Mina 2 uttalade mål med årets säsong var en trollinggädda 10+ och en spinngädda 10+. Jag trodde att jag verkligen skulle få kämpa, framförallt med spinngäddan. Första passet löste det sig! vi tar det från början!

Jag och Niclas Carlsson trailar i båten i den gamle K-älven. Jag har med mig 2 spön, jerkspöt och nya compare spöt. Efter ett par kast ser jag att linan inte går genom toppöglan på mitt jerkspö, kollar uppe i toppen och ser att toppöglan spruckit och att linan trycks igenom vid kastet. Ett spö mindre.. byter till nya bulldawgspöt och fiskar med en svartzonker tail och får årets första spinngädda. Ismete i all ära men jäklar vad gött ett spinnhugg är, så mycket roligare!



En liten fisk men fångstmannen blev överlycklig som synes:)


Jag fiskar vidare med min gamla trotjänare zonkertail tills jag får ett bakslag på rullen, linan hinner knappt sträckas innan den brister och iväg flyger ett kanon vårbete. Blir att beställa ett nytt från Claes då det ramlar in lite slantar. Linan skulle bytas ut senare under säsongen då jag ska prova gävle fiskeredskaps egna lina, den hade tyvärr inte kommit in än då jag var där. Ledsna ur på rullen så jag bytte nu ut C4:an som suttit på compare spöt mot curadon(med ny powerpro) från jerkspöt. Helt ny konstellation men det funkade och var riktigt skönt!

Fisket gick vidare, Niclas drar 2 st medel gäddor på magnum bulldawg(!). Han har även en rejäl stöt som det inte blir något mer med.
Vi beger oss nedströms älven och fiskar på några heta platser, jag säger till Niclas att det finns ett litet bakvatten som jag aldrig fiskat i och vi glider förbi och säger, det provar vi när vi åker uppströms igen. Vi fiskar av några heta ställen bl.a där Niclas och hans polare har sina pb:n ifrån. Det enda som vill vara med denna gång är dock en liten snipa som nyper en gammal zalt för mig.
Nu beger vi oss uppströms igen och stannar vid det lilla bakvattnet jag aldrig fiskat i. Jag kör och Niclas sköter ankaret detta gör att jag hinner lägga mitt kast ca3 sekunder innan Niclas. Vart första kastet skulle gå är givet för varje gäddfiskare så mitt bete slår ner, jag vevar 3 varv, Niclas bete ramlar ner i vattnet, vevar ett par varv till och känner en rejäl stöt, sätter mothugget och yttrar direkt, "bättre fisk" däremot har jag svårt att bedömma då spöt är nytt för mig och det trots allt är första passet. Fisken går lite och då känner jag en rejäl tyngd och börjar hoppas på en 10+. Fisken kommer ut i strömmen där vi står med båten och allvarligt talat så tror jag den går fast sig ett par gånger. Dom utnyttjar strömmen extremt bra. Jag ser fisken en gång och bedömmer den till potensiell 10:a. Efter ett par körningar ner till botten och en del bråk där fisken går och spänner lyckas Niclas handlanda fisken på första försöket. Niclas som tidigare under fajten sa att fisken såg riktgt lång ut har rätt. Den mäter faktiskt 121cm, den längsta jag har fått och den första över 120 för min del.



11640g 121cm


Bättre bilder finns att tillgå men någon vill mörka hahaha(Niclas?)

Efter vägning och fotografering går flickan tillbaka för att såsmåningom leka och äta sig större på nors. Även denna gädda nöp min 19cm zalt gojja. Var lagomt nöjd på personen jag köpte den av då den såg ut att ha en krossskada som han dolde på bilderna. Skulle få pengarna tillbaka men girig som man är behöll jag den och jag ångrar mig inte direkt.


Nu var ju det mål jag trodde på förhand skulle vara svårast att uppnå avklarat! Bara att sätta upp nya och försöka få en trolling gädda under året så kan man vara nöjd.

Vi fortsatte att fiska och återvände till platsen där vi börjat dagen. Platsen där Niclas hade ett bättre hugg har han ännu en gång en känning. Vi fiskar vidare och kastar av platsen med olika beten, ingenting händer förrän jag hänger på en magnum bulldawg, pang säger det, åter igen en bättre fisk! Jag tycker inte den ser ut att nå 10kgs sträcket riktigt och det gör den inte heller. 9600g. Min första på 9kg, 9,6 inte alltför nära 2siffrigt så det var bra:D



9600g 109cm




En helt underbar preemiärdag tar slut och jag summerar 2 gäddor över mitt tidigare spinnrekord och en av fiskarna som går in på bronsplatsen i pb:listan. Det enda som var lite synd var att Niclas inte fick en av fiskarna.

Jag och Niclas har nött på men fisket har vart trögt efter premiären förra veckan. nån 5kgs och gamla kära 98cm kom och hälsade på mig en dag. 4:e gången sen i höstas hon kommer upp. Idag var vi ut och upptäckte att leken är i fullgång, dessutom är det nors i älven, då är det svårt. Ikväll blir det ett försök att ordna betesfisk till resten av året. Norsen går som sagt i älven och jag ska ut med storhåven!!!!



Hade fint allihopa! Nästa vecka är det examen!!

// Mats Wikström

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0