Rivers of Lapland- Vildmark och myggrike!

Tjenare!

Efter en lång tågresa blev jag äntligen upphämtad av Johan, min praktikhandledare i Kiruna och sedan begav vi oss direkt mot Kangos. På vägen så stannande vi och hämtade upp den bil som Johan köpt som jag ska få använda obegränsat här uppe under hela praktikperioden. En vit gammal folkabuss med taskig koppling! Efter 15 mils bilkörning var vi äntligen framme i Kangos vid Johans lodge där jag fick ett dubbelrum med egen toalett och dusch. Därefter visade han mig runt på anläggningen, gav mig en bensinnyckel vilket jag kan tanka med och även ett konto i matbutiken så jag kan köpa mig något att äta.

Dagen efter drog vi ut och kollade längs älven på sträckorna som han har arrenderat. Det var otroligt fin natur och riktigt lockande och vackra sträckor som bara luktade lax. Jag fick även reda på en del arbetsuppgifter som måste göras så som vedutkörning, städning, reparationer och skylttillverkning samt uppsättning av skyltar längs vägarna och älven.

Johan drog senare iväg på måndagen till Kiruna för att jobba och jag hade mina arbetsuppgifter att göra, en bil att ta mig dit och ganska mycket fisketid på kvällarna. Jag klagade inte direkt utan såg fram emot arbetet. Dagarna flöt på under veckan och arbetet gick galant. Det enda som hindrade arbetet litegrann var alla jävla mygg. Dom är överallt och i miljontals. Så fort man börjar svettas lite grann så är det kört! Men veckans arbete har gått bra och grundarbetet längs älven börjar bli klart. Nu ser jag fram emot en eventuell guidning på måndag med Lars Munk och förhoppningsvis lite ny information att ta in och bearbeta.

Älven utanför en av stugorna, närmare bestämt Repolantoo!

Simma Lugnt

Erik Axner

Fjällresa, kartering och ny LIA-plats

Då var det dags för en av årets största höjdpunkter, fjällresan till Offerdalsfjällen. Årets lagupsställning ser ut enligt följande. Jag, min far, farsans kusin Dan och på plats kommer Uppsala lappen Ando att ansluta. Ando bor i Uppsala vinter halvåret och i sin lilla stuga nedanför fjället sommarhalvåret. Vi lärde känna honom för ett par år sedan och sedan dess är han med oss på fjället ett par dagar varje år.

Fisket vi bedriver är efter röding och öring. Rödingarna är välväxta och rödingar över kilot brukvar vi lyckas fånga nån eller några per år. Dock är det som vanligt vid rödingfiske, är dom inte på gång är dom i stort sett helt omöjliga. Då är det antal kast som räknas. Öringarna i sjön är väldigt sällsynta men dom är stora. Under alla år vi har vart där har vi (jag:P) fångat tre stycken, 2,1- 2,4 och 4,1. Kanske inte låter som monster men då ska man tänka på att det är en näringsfattig fjällsjö mitt uppe på kalfjället. Fruktansvärt vackra fiskar. Rödingarnas fenor är hur stora och vackra som helst och då man ser en kilosfisks vita fenspetsar följa draget i det klara vattnet in mot land är det väldigt svårt att inte älska situationen. Ett vevstopp och pang, eller så svänger fisken undan.

Under veckan har jag som jag tidigare skrivit börjat på vårat projektarbete. Kartering av Galvån. Fältarbetet är nu slutfört och hela sträckan mellan Ljusnan och Galvsjön är vandrad och dokumenterad. För mig är detta första gången jag vandrar efter Galvån. Ruskigt vacker å med väldigt bra förutsättningar för öring och kanske i framtiden även lax. Nu har jag inte analyserat datan men intrycket är att det finns väldigt fina lekområden. Uppväxtområden finns det nästan oändligt av. Rapporten blir klar under hösten och då kommer även Flugån ha fått besök av oss. Det som är lite tråkigt är att det finns 3 (möjligen 4) vandringshinder i Galvån. Dock är dessa ganska högt upp i systemet.

Imorgon beger jag mig till fjälls och är borta till nästa lördag, ompackning på söndag och sedan avresa mot Arvika och Fredrosgård på måndagen. Här ska jag göra LIA i 5 veckor och f.hv få guida lite och fiska efter Gädda. Så bloggen kommer nog få vila lite fram tills dess att jag installerat mig odentligt i Arvika.

På återsende och ut och fiska med er// Mats Wikström

Ps. Nytt ekolod äntligen införskaffad:D Ds.

Ojojoj

Nu har  det gått lång tid sedan jag skrev någonting senast. Sanningen är att jag haft sånt katastofalt fiske att jag inte har haft någonting roligt att skriva. En snabb sammanfattning ser ut enligt följande, Ett pass med en riktigt fin fisk som klev av. Passet efter hade jag min 86 årige morfsr med mig, tyvärr blev det riktig katastrof  med motorhaveri och bara en timmas fiske. Nu i helgen som vart har jag varit i Hotagen med svärfar och Sofia. Storöring skulle jagas. Slit och fruktansvärt många fisketimmar resulterade i några snipor.
Nya tag till veckan. Ska fösöka hinna ut på lite spinnfiske efter gädda under veckan.

På fredag däremot bär det av till Offerdalsfjällen till en liten guldklimp vi har hittat där. Vi kommer att vara där till nästa helg så det blir midsommarfirande uppe på kalfjället. Vi kommer hem på lördagkväll den 26e och på måndagen blir det avresa för LIA i 5 veckor på Fredrosgård nära Arvika.

Smakprov på fiskarna som simmar i vår guldklimp

Fiskar av en riktigt fin plats

Under den kommande veckan har jag en hel del att se fram emot. Jag ska göra en veckas LIA med kommunlimnologen Tommy Vestersund. Jag ska även få tid att påbörja vårat projektarbete. Projektet  går ut på att kartlägga hur mycket fisk Galvån och Flugån skulle kunna hålla och producera. Vi ska kartera enligt Jönköpingsmodellen. Under kommande vecka ska Galvån karteras så att vi har siffrorna till sammanställningen som kommer att ske senare under hösten. Vi är jag och min klasskammrat Olle Ljunggren som just nu har LIA på Normark i Malung. Han kommer till kommunen i Augusti då det är dags att kartera Flugån. Projektetarbetet är en kurs på skolan. Kursen läser vi genom SLU och vår handledare är Peter Rivinoja. Det var han som utförde arbetet som ligger till grund för att få upp laxen i Ljusnan. Känns väldigt motiverande att arbeta mot så kunnit folk.

Nää nu är det dags att sova så man är utvilad tills morgondagens förberedelser inför karteringen av Galvån // Mats W

Återträff för fiske på Boren!

Dagen var tisdag och klockan 1130 så var det min domedag. Jag skulle ha min uppkörning! Jag kom till trafikverket med lite pirr i både ben och mage men när jag väl satt i bilen och skulle köra gick allt över. Jag körde som en gud enligt mig själv och allt gick strålande. 28 minuter senare satt jag där på parkeringen igen med ett bevis om körkort i näven! Jag hade äntligen klarat mitt körkort och kan nu bege mig mot min LIA uppe i Tornedalen.

Dock blev det först en återträff med Marcus Gillström, en fiskebroder och världens bästa kompis som går att ha. Han är på besök från Norge så då gäller det att passa på när det finns tillfälle att ses. Jag satte mig på tåget 14.10 och blev upphämtad i Motala efter en tågresa som gick ganska fort. Vi började direkt förbereda fisket dagen efter genom att tackla beten, knyta tafsar och iordningställa båten. Fisketaktiken skötte vi sedan i bastun över ett par öl.

Klockan 8 dagen efter vaknade vi taggade och pigga. Vi slängde i oss lite frukost, drog ut båten ur logen och begav oss mot rampen. Påväg dit fastnar vi dock i en poliskontroll och Marcus fick glatt visa upp körkort och blåsa ett alkoholtest. Strax där efter så trailade vi i båten och begav oss ut mot en favoritvik. Redan i första utlägget hade Marcus en fin följare på dryga metern men den vägrar fastna. Vinden blåste från öster så vi drog en drift längs fyrameters kurvan på viken med varsin manta som betesval.

Efter att vi hade driftat ca 50 meter så högg en 6 kilos fisk för mig som lossnade rakt under båten. Surt men jag hivar iväg mantan långt ut igen och får ett kraftigt påslag. En fin fisk går upp och ruskar med mantan djupt i halsen innan den går ner mot djupet. Jag sätter bra press på den och tvingar in den till båten efter en stund. Efter en säker landning så mäts fisken till 99 cm och 5,55 kg. En bra startfisk enligt oss båda!

Vi fortsätter fisket och några mindre fiskar kommer upp innan det dör ut totalt. Vi byter helt taktik och drar till en ny vik som ligger lite i lä och där det går mycket abborre. Redan i första ankringen får vi ett klassiskt dubbelhugg och jag landar en fisk på 96 cm som tyvärr var väldigt mager. Marcus fisk vägde säkert 1 kilo :). Vi kör på och ett par ankringar senare lyckas jag även bända upp en 90 cm gädda. Betet som dominerade i denna viken var Wolfcreek borren! Jag fick totalt 3 fisk där och tappade 1 medans Marcus inte fick något mer.  Vi drog tillbaka till första viken och där högg det ett gäng snipor till innan vi avslutade dagen. Totalt landades 13 gäddor - 7 för mig och 6 st för Marcus ! Ett helt okej resultat på en normalt väldigt trögfiskad sjö med potential för stor fisk.

Senare på kvällen tog vi oss ännu ett taktiksnack i bastun efter en god middag med hans familj.
Nästa dag var vi igång vid samma tid och stannade i samma vik som dagen innan. Vädret var likadant och allt verkade lovande. Dock så hände ingenting mer än någon försiktig följare. Vi gjorde en lång drift över två vikar och hade endast små snipor som högg och fastnade. Dom lite större gäddorna följde endast försiktigt i djupet och vek av vid båten. Vi blev desperata och beslöt oss tillslut att söka dom i grunda vassvikar och det gav omgående resultat. Först krokar jag en 96 cm gädda till som var väldigt mager och sedan får Marcus äntligen en av lite storlek. 98 cm och 5,5 kg. Dagen slutade hyfsat bra och vi fick allt några nya bitmärken att skryta med i våra jerkbaits ;) . Summeringen av dagarna blir väl att jag nästan fick kalla Marcus för "snipkungen" och att gäddorna ändrade beetende från aggressivt till passivt trots att vädret var det samma och att det blir något att klura över i bastun i framtiden.

Simma lugnt

Erik

Repris på onsdagen - En gädda i halvtimmen !

Igår så var det bestämt att jag skulle ut och fiska med Dan Franzén igen. Vi hade tänkt traila i en båt i något hemligt vatten med grova gäddor. Jag ställer klockan på 0800 och kliver upp, käkar frukost och fixar iordning lunch och allt för dagen. Kl 0855 , dvs 5 minuter innan Dan skulle plockat upp mig ringer han och säger att han är bakfull! En liten del av mig blir förbannad men vad ska man göra ? Ajjabajja med ölen Dan! ;)

Hur som helst så var han lite piggare vid 12 så då begav vi oss iväg till samma sjö som i onsdags istället. Vi lånade samma båt och begav oss mot samma vassvikar som levererade då. Vi stannade vid första stället som vi trodde på och jag hivade ut min nyinköpta Wolfcreek-Borre som Dan hade en hel del kontakt med fisk på senast. Direkt vid nedslaget slukas den av en gädda som lossnar efter en stund men följer retligt med in till båten ett par gånger.

Vi fortsätter vårat fiske mot en lite djupare vass och genast har jag ett par mindre följare på en Baby Girl men ingen vill hugga. När jag fiskat av vassen med en Baby Girl så hivar jag ut wolfcreeken igen och direkt har jag ett stenhårt hugg och den lossnar lika fort tyvärr men fisken visade sig i ytan och verkade fin. Både jag och Dan lägger ett nytt kast och både missar lika grovt den lilla gluggen i vassen där den stod. Nu var det bara en fråga kvar.. Vilket håll gick den åt ?  Jag behöver inte vänta länge på svar för Dan tjuter till och står med kraftig spöböj. Efter en mycket aggressiv och lång kamp kommer fisken in till båten och jag assisterar Dan med ett gälgrepp! Fisken vägs till 6,5 kg och en bra fisk var redan landad.

Fisket fortsatte och det tog inte lång stund förrän jag lyckades kroka en fisk på min Wolfcreek och nollan var spräck och oskulden på betet var taget. Hårt och brutalt ! ;) Vi fortsatte fisket på liknande platser som funkade senast men endast ett par ströfiskar kom upp och inte samma aktivitet som senast.
Dock så hade jag världens oflyt med mothuggen! Jag fick hur mkt hugg som helst men ingen fisk ville fastna. Jag var helt knäckt ett tag efter att fyra fiskar irad lossnat en stund efter mothugget. Till råga på allt så var en av fiskarna klart över metern.

Klockan hann slå 18 innan vi lyckades hitta den vik som dom stod i denna dagen. Vi hann bara glida in ett par meter innan vi hade ett dubbelhugg och landade varsin 3 kilos gädda. På varje plats som såg lite hetare ut i den viken så gömde det sig en gädda! Totalt lyckades vi landa 15 gäddor under dagen och minst hälften kom i den sista viken och nästan alla var välmatade och runt 3-4 kg. Man kan säga att det blev som en repris på onsdagen då vi behöll samma snitt denna gången med mer än 1 gädda i halvtimmen och en ungefär lika stor toppfisk!

Simma lugnt!

Turbospinn med spinnare!

I onsdags så blev jag medbjuden på fiske i en sjö i närheten av Laxå med Dan Franzén. Vi skulle fiska gädda och eftersom Dan hade lokalkännedom om vattnet så bådade det gott. Solen sken och det var nästan vindstilla när Dan plockade upp mig kl 10. En kort stopp vid en mack på vägen så var mat och dryck ordnat för dagen. Väl framme vid båten så lastade vi kvickt i grejerna och drog i gång motorn och begav oss mot första viken. Det dröjde inte länge innan Dan hade visat vägen och krokade dagens första fisk.

Kort där efter fick även jag min första och tävlingen var igång. Dan drog dock ifrån och visade verkligen att dom stora julgransspinnarna fungerade och drog iväg till ställningen 5-2 och hade även dagens största just då på 4.5 kg ungefär. Jag fick lite smått panik och började fiska mer koncentrerat och även jag körde med en flashig julgransspinnare. Vi bedrev fisket på väldigt grunt vatten så spinnarna var överlägset bra att fiska över all vegetation och gäddorna var verkligen på hugget. Stora plogar, virvlar och attacker utlöstes regelbundet på våra spinnare som aktivt jobbade bland vassen och näckrosorna. Solen stekte verkligen och tröjorna åkte av i ren panik av värmeslag. Jag lyckades dock komma ikapp och efter några till vikar så stod det plötsligt 6-6 och jag hade övertagit platsen om största fisken. En fin gädda på över metern och ca 6 kg.

Vi fortsatte scamma av vik efter vik och i varje vik så fanns det någon gädda som var lite sugen på våra spinnare.
När klockan slog 16 så dog fisket ut i ungefär en timme och hungern började krypa på för min del och ett stort sug efter snus plågade Dan. Vi nötte vidare och gled in mot en vass och redan i första utlägget så slukades min spinnare av en 5-kilos gädda precis vid båtkanten. Den böjde till spinnaren rejält under fighten och när jag bara skulle testa så den spann vi båtkanten högg en till i samma storlek. Den klev dock av efter en rusning och lite rusk. Innan kvällen så hade vi lyckats plocka 23 gäddor totalt och många runt 3-4 kg. Det hela slutade som en tävling och vid sista vassen för dagen lyckades jag plocka upp en snipa och vinna tävlingen med 12-11 :) . Dock måste jag medge att Dan hade ett klart mycket högre snitt på sina gäddor än mig. Sammanfattningsvis så säger jag bara.. Var inte rädd för att söka gäddorna grunt och fiska betena snabbt som omväxling! Det kan ge oväntat resultat!

Simma Lugnt

2 fiskepass och en seminariedag under veckan

Ja då har yttligare en vecka gått utan ekolod och utan pengar att köpa nytt för:) Fiska får man göra ändå.

Veckan började med ett kvällspass trolling på Storflugen. Körde en en repa och Storflugen trogen högg det på en Westins jätte. Bytte till färger som liknade fångst färgen. Efter ett tag så högg det en lite bättre fisk på spöt rakt bakom båten. Fisken vägde in på 5,2 kg och tyvärr strax under metern. Tyvärr säger jag pga vår interna 100 klubbstävling där jag hade kunnat göra ett litet ryck. Än värre blev under veckan då Erik drog en metersfisk och nu är uppe i ledningen. Ni får ursäkta den dåliga bilden på 5,2kg fisken men jag var ensam i båten och fiskens bästa går före en bra bild såklart:) Kvällen fortsatte och en liten gädda till landades. Kvällens resultat blev alltså 3 fisk med en topp på 5,2. Verkar precis som om fisket dör ut helt en stund innan skymmning.

Storflugen gädda på avkrokningsmattan

Tisdagen tog jag ledigt från praktiken och åkte tillsammans med Sofia till Söderhamn där Voxnan och Ljusnans vattenvårdförening firade 50 år med en seminariedag med diverse föreläsare (inriktat på sportfisketurism). Dagen var givande pga att man träffade mycket folk och knöt lite kontakter. Jag fick reda på en del saker om Ljusnansvattenkvalité mm som kan vara av nytta framöver. Det som tyvärr slog mig mest hela tiden var okunskapen som fanns hos många av åhörarna. Många arbetar stenhårt där ute och det utförs många bra saker men, men det finns åtgärder som man verkligen undrar en del över. Åtgärder som kostar väldigt mycket i vissa fall. Sen har vi en del tveksamma personer på ganska viktiga poster i länet tycker jag det verkar.
Överlag en mycket givande dag med en del nätverkande, bäst för dagen var helt klart Robert Westin, grundare av Artic fishing och flera andra företag inom fisketurismbranshen. Hans föreläsning om fisketurism var nog en eyeopener för många i församlingen.

Onsdag kväll var det tänkt att storgäddan skulle få syna insidan av båten. Allt kändes rätt, platsen, betesfisken, utrustningen och sällskapet. Vi gick dock iland helt utan kontakt. Hade ett par rejäla bottennapp=) Samtidigt fick jag rapporter om att Erik hade riktigt roligt fiske nere i Örebro. Tror en rapport kommer inom ett par dagar.

Fick dessutom ett telefonsamtal idag från mina gamla arbetskammrater som fått en plats över då dom ska upp till Sollefteå och fiska lax i början på nästa månad. Dom undrade om jag vilja följa med, gissa om jag blev lite less då jag insåg att det var under min första LIA vecka på Fredros gård i Arvika. Var tvungen att tacka nej men det hade varit fruktansvärt roligt att komma iväg med det gänget:) Förhoppningsvis kommer jag att ha väldigt roligt ändå under dessa dagar.

I helgen blir det antingen ett trollingpass eller så åker jag och spinnfiskar efter nån strömgädda. Vid intresse att hänga med, slå mig en signal bara=)