Flötestrolling och spinnfiske på en trögfiskad Lusten!

Trots prognoser om hårda vindar och regnoväder bestämde jag och Mats oss för att ge gäddorna på Lusten en match igen. Denna gången hade vi redan kvällen innan planerat ett kombiantionsfiske, både flötestrolling med nors men även spinnfiske med diverse olika beten av olika material. Redan innan vi hade lämnat lägenheten i Karlstad hade regnet börjat fallit men ack den som ger sig. Vi gav oss ut ändå och kom fram till en vågig och blåsig Lusten. Men värre skulle det bli. Vi hann få ut våra döda, gurkluktande norsar bakom paravanerna och köra runt en liten stund innan vinden friskade på ordentligt och vågorna slog nästan in i fören när vi gick motvågs. Fisket blev därefter och endast en liten snipa lyckades vi landa innan vi fick ge upp flötestrollingen lite tidigare än vi hade planerat och bege oss mot våra spinnfiskeplatser.

Trots envetet nötande med både tail-beten, bulldawgs och jerkbaits så vägrade gäddorna gapa för våra beten, det var som man brukar säga ibland, Helt dött! Efter en lång ankring på en plats som vi vet håller fisk så bytte jag till en snabbsjunkande tail och efter bara ett par kast så bokstavligen svalde en 4-5 kgs gädda min tail och fick känna sig besegrad. Efter att vi återutsatt denna gädda drog jag ett nytt kast mot en plats som vi tidigare fiskat av med totalt 7 olika beten ett antal gånger fick jag ett slackhugg på samma bete och en snipa fick också känna sig besegrad efter lite turbovevning.

Snacka om glupsk!

Mats återuttsätter gäddan varsamt igen!

Nu släpper det tänkte vi.. men ack så fel man kan ha.. I kastet efter fastnar jag med tailen i en stock coh efter mycket pill med ankaret för att försöka få loss den går både ankarlinan och flätlinan av och stocken går segrande denna gången. För mig är det helt oförståeligt hur ankarlinan kan gå av när man drar i den utan särskilt mycket kraft men på något sätt har den skavts av. Otroligt bittert och en irriterad Erik fiskar vidare utan varken självförtroende eller något humör! Vi fortsätter fiska en stund men ingenting händer så vi bestämmer oss sedan för att kämpa oss igenom alla vågorna på sjön och tillbaka till bilen för att summera en mycket misslyckad dag på Lusten! Nu är det bara nya tag och lära oss av misstagen till nästa gång!

Simma Lugnt

Pass på Klarävlen

Under söndag förmiddag och tidig eftermiddag har det fiskats ett pass i Klarälvens nedre delar.
Det var jag och Niclas Karlsson från förra årets ky2or som var ut och fiskade lite. Här gällde det fråga och bara följa med eftersom Niclas har fiskat en hel del i älven. Några nya platser för mig har provats och vissa av dom når man till och med från land. Så det blir nog några metepass framöver. Hur som helst så spinnfiskade vi först i några timmar utan resultat. Vi bestämde oss för att flötestrolla lite eftersom Niclas hade släpat med sådana saker. Precis när vi bestämde oss för det small det till på min grön orange svart-zonker tail och en älvgädda drillades in. Den mättes till 95 cm och uppskattades till c:a 5,5 kg. Inga ändringar i planen för det och i med flöten och betesfisk. När vi gjort ett par varv i bakvattnet utan resultat plockade jag återigen upp mitt spinnspö. Kvar hängde svart-zonkern och efter en liten stunds fiskande small det till pånytt. Lite mindre fisk men fortfarande 90+ och runt 5kgs strecket. Nu fick Niclas nog och överlät årorna på mig. I och med att vi fiskar på såpass liten yta använder vi inte motor utan sitter mest och styr med årorna. Niclas försöker först med ett par av mina tailar utan resultat, han hänger sedan på en 9tums kopyto och efter ett par kasst hugger en fisk även för honom. Fisken drillas in och är lite mindre ändå, knappt 90 cm och ungerfär 4,5-5 kg. Eftersom Niclas skulle iväg och träna så avrundades passet ganska tidigt och han släppte av mig på land runt 3.
Sammanfattningsvis så har dagen varit lärorik och nya platser finns nu att överväga för framtida fisken. Fin medelvikt men utan toppfisk. Älvgäddorna är dock riktigt roliga i detta kalla vatten. Riktigt hårda hugg och härliga fajter. Imorgon väntar ett pass på Lusten och en re-match med Erik:)

Tailfångad 5,5a

Niclas med sin fisk

Simma lugnt// Mats

Eftermiddagspass på Lusten!

Efter en tuff och intensiv vecka med fiskeguidning och matlagning på Långbergets sporthotell så var vi åter tillbaka i Södra värmland och gäddtrakter igen. Detta firade jag och Mats med en eftermiddagstur idag på Lusten med spinnfiske på schemat. Med nyinköpta beten som Jerko, Wolfcreek och svartzonker-tail gav vi oss ut med hoppet på topp. Redan vid första driften levererar min nya Jerko en liten gädda. Detta bådade gott och vi fortsatte fiska av dom heta platserna i sjön. När vi äntligen kom till en av våra favoritplatser tog det inte lång stund innan en fin gädda sög i sig min Svartzonker-tail i ett skönt hugg. Efter en ganska intensiv kamp med mycket rusk och rusningar lyckades Mats med ett säkert gälgrepp lyfta in en fet och välkonditionerad 94 cms gädda i båten. Vågen stannade på 6,7 kg och dagen var räddad, för min del iallafall!

Vi fortsatte fiska av våra ställen och efter en stund hade vi fått 6 st gäddor och även Mats hade fått en gädda tillslut, även han på ett tailbete. Mörkret började närma sig och vi valde våra platser varsamt som vi lade våran energi på att fiska av och det gav resultat. Direkt i nedslaget så högg en fin fisk igen på mitt tailbete och efter en stund kunde jag drilla in ännu en fet gädda och även denna gången lyfte Mats in den med ett säkert grepp. Denna fisken mätte 97 cm och tyngde ner vågen till 6,85 kg. Dagen slutade med en total dominans av mig med 7 fiskar mot 1. Men som fiske är så blir det säkert tvärt om nästa gång.

Simma Lugnt

Flötestrolling på Lusten!

Efter att skolan nu har dragit igång så kände jag och Mats att vi nu hade förtjänat ett fiskepass efter en vecka med biotopvårdskartering. Denna gången blev sjön Lusten vårat offer och vår metod för att lura dom stora var denna gången flötestrolling och död nors. Ganska omgående när vi kommit ut på sjön föll första hugget och andra.. båda på Mats doningar men ingen av gäddorna ville mer än smygsmaka på betet. Efter en stunds trollande högg det dock till tungt på mitt spö och efter att gäddan gjort precis som dom brukar, hugga och sticka iväg-stanna och vända betet- vandra iväg igen så sopade jag på ett mothugg som enligt mig var stenhårt. Men tydligen inte tillräckligt hårt för efter att gäddan gått tungt längs botten öppnade den bara munnen och norsen gled ur. Jag hade alltså inte lyckats rubba betet i munnen på den överhuvudtaget i mothugget vilket visar på en ganska fin fisk.

Tyvärr får vi aldrig veta mer än så. Vi fortsatte trolla vidare och bytte batteri till elmotorn med jämna mellanrum och titt som tätt fastnade våra tackel i botten och vi fick knyta om. Detta var väldigt frustrerande och tillslut hade vi varken tackel, krok eller nors kvar till att trolla något mer.

Som tur var hade vi våra jerkspön samt lite beten i bilen så vi for in och bytte utrustning och gav oss på dom igen! Snabb märkte vi att färgglada beten föll gäddorna till smaken och efter en stund hade Mats landat några smågäddor. Vi fiskade av alla dom heta platserna som brukar hålla fin fisk men ingen direkt kontakt med stor fisk kunde vi urskilja. Vi började därför trolla oss mellan platserna och innan vi visste ordet av knep en godkänd gädda mitt tailbete med god aptit. 94 cm och 5,7 kg var en helt okej fisk som räddade denna dagen kan man säga.
Förutom fisket har dagen även varit bra på andra sätt, vi har lärt oss lite av våra misstag och nästa gång kommer vi köra större krokar, utnyttja vinden och spara på elmotorns batteri så vi slipper ro ihjäl oss för att komma hem.