Rapport från Falun

DÅ var det dags att skriva några rader i bloggen igen.

 

Just nu befinner jag mig i Falun och har praktik på Lake Runn Fishingresort. Hit kommer folk från Tyskland, Österike mm för att fiska gädda. Fisket bedrivs i Runn med sammanhängande sjöar och älv.

 

Under veckorna vi har vart här var det ganska trögt fiske de första veckorna för att sedan lossna nu näst sista veckan. Under veckan som har gått har gästerna landat bortåt 10 st 100+ gäddor med toppar på 116 och 115cm. Riktigt roligt när dom lägger till vid bryggan och strålar av glädje efter en bra dags fiske. Vi fiskar då gästerna har kommit ut på sjönoch  om vi inte har några andra sysslor. Toppen för oss ligger på 109 cm och togs på en blåtransparant Westinare, nådde inte riktigt 9kg. Den hade skalle för en betydligt  större fisk. Som ni ser har den lite märklig teckning och lite vit-grå fläckar. Den ser nästan misshandlad ut men så är det inte. Självklart använder vi avkrokningsmatta etc. Tyvärr saknas en bukfylla för att den skulle närma sig 10kgs sträcket.

 

109cm Runnpredator

 

Dagarna består mest i att vara till hands  för gästerna, bensin och batteri byten mm. Imorgon blir det lite trolling för min del. Olle som är här med mig åkte hem till Rättvik och skulle visst knäppa några öl. förhoppningsvis lyckas jag lura nån fin gädda imorgon så jag kan retas lite med honom. Jag har färskt i minnet hur det gick då Niclas i Fredros åkte hem till Karlstad en kväll.  Ni som inte har läst hur det gick kan titta på något äldre inlägg:D

 

Vi har även vart och restaurerat i en liten å. Riktigt roligt då man får vara med och skapa och inte bara läsa hur det ska vara i teorin. Lekgrus var redan utlagt på flera ställen under en sträcka i ån, vårt arbete blev att bygga lite skydd för evuntella isblock mm som kommer under vårens islossning. Vi skapade även några mindre ståndplatser som kan fungera som uppväxtplatser och för mindre fisk övervintrings höljor.  Vi ändrade lite i strömriktningarna och skapade höljor som förhoppningsvis ska underlätta för fisken under vandringen uppströms. Fhv kommer det att fungera fint och under hösten hoppas vi på rapporter att 8kgs öringar har vandrat upp. Dom finns i sjön och har vandrat upp tidigare innan utloppet drogs om vid ett vägbygge.

 

Vill ni veta mer om campen vi är på kan ni gå in på www.argosactive.se

 

Go fish // Mats W


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0