Pass på Klarävlen

Under söndag förmiddag och tidig eftermiddag har det fiskats ett pass i Klarälvens nedre delar.
Det var jag och Niclas Karlsson från förra årets ky2or som var ut och fiskade lite. Här gällde det fråga och bara följa med eftersom Niclas har fiskat en hel del i älven. Några nya platser för mig har provats och vissa av dom når man till och med från land. Så det blir nog några metepass framöver. Hur som helst så spinnfiskade vi först i några timmar utan resultat. Vi bestämde oss för att flötestrolla lite eftersom Niclas hade släpat med sådana saker. Precis när vi bestämde oss för det small det till på min grön orange svart-zonker tail och en älvgädda drillades in. Den mättes till 95 cm och uppskattades till c:a 5,5 kg. Inga ändringar i planen för det och i med flöten och betesfisk. När vi gjort ett par varv i bakvattnet utan resultat plockade jag återigen upp mitt spinnspö. Kvar hängde svart-zonkern och efter en liten stunds fiskande small det till pånytt. Lite mindre fisk men fortfarande 90+ och runt 5kgs strecket. Nu fick Niclas nog och överlät årorna på mig. I och med att vi fiskar på såpass liten yta använder vi inte motor utan sitter mest och styr med årorna. Niclas försöker först med ett par av mina tailar utan resultat, han hänger sedan på en 9tums kopyto och efter ett par kasst hugger en fisk även för honom. Fisken drillas in och är lite mindre ändå, knappt 90 cm och ungerfär 4,5-5 kg. Eftersom Niclas skulle iväg och träna så avrundades passet ganska tidigt och han släppte av mig på land runt 3.
Sammanfattningsvis så har dagen varit lärorik och nya platser finns nu att överväga för framtida fisken. Fin medelvikt men utan toppfisk. Älvgäddorna är dock riktigt roliga i detta kalla vatten. Riktigt hårda hugg och härliga fajter. Imorgon väntar ett pass på Lusten och en re-match med Erik:)


Tailfångad 5,5a


Niclas med sin fisk


Simma lugnt// Mats

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0