Lax och Öringtrolling på Vänern

Även om vi är inbitna gäddfreaks så händer det faktiskt att vi fiskar även andra fiskar som omväxlings skull. Senaste fisketuren var faktiskt en trollingtur på Vänern efter den stora laxen och öringen. Tack vare SportfiskeAkademins generösitet så kunde vi låna en fullutrustad trollingbåt och en båtplats i Karlstad. Klockan 4 på morgonen ringde klockan och det var dags att kliva upp och sätta på kaffebryggaren. Klockan 0500 var vi vid båten och började lasta i. En stund senare efter lite ishackning och pill med utrustningen så begav vi oss ut mot Hammarös sydspets. Full spätta- 27 knop rakt ut mot dom blanka laxarna och öringarna.

När vi väl var ute så gick det lite sjö men inte så mycket att det var besvärande, snarare perfekt tyckte vi och började att lägga ut spö efter spö. När vi hade fått ut alla grejer tillslut efter lite strul med en djuprigg så tog det inte lång stund innan det högg, två gånger på samma gång. Ett dubbelhugg med andra ord. Den ena fisken lyckades trassla in sig i 3 andra linor och vi förstod direkt att vid trolling var nogrannhet och planering som gällde för att undvika detta. Båda öringarna landades och den minsta var 55 cm och släpptes direkt tillbaka, den andra vägde 4,2 kg och var 82 cm lång och fick följa med hem som matfisk.

Vi trollade vidare med 5 spön ute och innan vi hade fått ut trasslet som skapades så högg det en till! KUL! :)

Fisken kom upp och var en vild öring på 55 cm som vi genast släppte tillbaka. Nu hade vi endast fyra spön ut och ett jävla trassel helt enkelt. Båten fick glida vidare genom vågorna medans jag svor onda visor medans jag försökte lösa trasslet. När jag nästan var klar och skulle börja lägga ut så högg fisk nr 4 för dagen. En vild öring på 55 cm, skapt precis som den förra! En kvick återutsättning på den och fortsatt pillande med trasslet. Nu trollade vi alltså endast med tre spön innan vi äntligen fick ut alla grejer igen. Spöna sattes ut i en våldsam fart och snart så hade vi 10 spön släpandes bakom båten igen.

Vi trollade vidare och det tog inte många minuter innan första laxen klev på, Längst ut på styrbord sida så högg det till. Mats krokar och börjar drilla hem den, lugnt och metodiskt och strax där efter kan jag håva in hans första lax, 64 cm lång - Matfisk ! Efter denna fisk så avtog vinden och det blev helt bleke på sjön och såklart så dog fisket ut. Typiskt tänkte vi och tog en lunchpaus.

Klockan 12:30 var det dags för nästa hugg, denna gång på riggen och efter en stunds kamp så lyckades jag drilla upp en 62 cms öring som fick friheten åter eftersom jag redan hade en matfisk. Nu började det äntligen att blåsa igen och vågorna tilltog. Vi blev riktigt taggade igen och det hade vi all rätt till. Efter en stunds trollande högg det till på riggen igen och Mats kunde drilla hem en 68 cms lax efter att den gick fast i andra riggspöt och trasslade till det som vanligt.

Vi fortsatte att trolla i samma område och hade ett par hugg till som tyvärr inte fastnade riktigt. Dom lossnade ganska omgående och vi hann aldrig få riktig kontakt. Dagens sista fisk högg efter en chansning på nya områden och efter en tung drill då den dragit under paravanen under ytan utan att den hade löst ut så kom den upp och gäddfiskare som vi är fick väldigt mycket frossa. Vi låter bilden tala för varför vi fick det ;). Totalt kan vi summera dagen : Soligt och klockrent väder, Löja fungerade överlägset bäst och i ganska skrikiga färger. 8 fisk i båten totalt och två grabbar som var mer än nöjda med dagen :)