Ny praktik - Ingstanesset, Stjördalsälven

Efter en stunds sökande och med lite hjälp från skolan så hittade jag tillslut en ny praktikplats! Denna gången var det i Norge, en bit utan för Trondheim i en ganska liten älv vid namn Stjördalsälven! För många en okänd laxälv men ack så fin! Efter en snabb sökning så fann jag en tågbiljett och iväg bar det mot silverblanka laxar och hårt arbete. Efter en mycket obekväm tågresa klev jag av i Hell och blev där upphämtad av Jörgen, gammal forshagaelev och fiskeguide på lodgen. En skumpig resa upp bland bergen så kom vi äntligen fram till den lilla lodgen med två hus och gångavstånd till älven.

Väl framme så välkommnades jag varmt av Jan Daaguard, ägaren av lodgen! Sedan blev det rundvisning och på kvällen fick jag följa med Jörgen ner för att kolla på älven och blöta grejerna lite grann. Ingen fisk blev det men vi båda hade kontakt med dom luriga jävlarna! Dagen där på kom det gäster, 6 st glada människor ifrån olika nationer, både norskar, svenskar och även ett par från lilla Danmark. Dessa var stamgäster och visste för det mesta hur det skulle gå till! Lodgen drivs enbart med helpension så allt från guidning till matlagning och annan service erbjuds gästerna hela tiden! Detta för att få en så nära relation till gästerna och kunna få dom att glömma ett eventuellt dåligt fiske och se tillbaka på det hela som en väldigt "koslig" upplevelse som det så rart hette på norska.

Alla dessa gäster var flugfiskare och det passade bra som en start då jag iallafall hade lite hum om hur laxfiske med fluga går till. Dom första dagarna fick jag vara med antingen Jan eller Jörgen i älven och observera och lära mig och det gjorde jag fort kan man säga. Redan efter ett par dagar fick jag vara ensam på dagen med gästerna i älven och erbjuda alla tjänster som en fiskeguide ska erbjuda, allt från kaffekok till fisketips och håvning av fisk.



Den första att få fisk var en glad jänta vid namn Liv och plockade faktiskt den vackraste laxen under hela vistelesen som jag hade på Ingstanesset. En riktigt smällfet blanklax på ca 3 kg och 62 cm lång. Tur var väl det för minimimåttet i augusti ligger nämligen på 65 cm.



Strax därefter så plockade även hennes man Jarle en lax precis nedanför vindskyddet med publik som hade kaffekoppen i högsta hugg och satte kaffet i halsen när laxen sög i! Fisket i älven varierade väldigt mycket i kvalitet beroende på vattenståndet och tyvärr så sjönk älven för varje dag som gick men gästerna fiskade på som om inget hade hänt och under veckan fångade dom ju fisk ändå! Mellan fiskepassen så serverade vi god mat och var en vänligt värdsskap så att gästerna skulle få en fullständigt perfekt vecka på lodgen! Under hela vistelsen fick jag arbetsuppgifter som kock, städare, fiskeguide, trädgårdsmästare, servitör och mycket mycket mer.. Det var en perfekt fyra veckors vistelse där jag fick pröva på allt och hade ett stort förtroende från personalen och gästerna! Det finns ju ingen bättre känsla än när man hjälper en gäst till en fångst och får vara med och dela glädjen med dom!






ca 3,5 kg  C&R

Det fångades en hel del fisk under dessa veckor trots värdelösa förhållanden och en eloge till gästerna som höll modet uppe trots att älven var en liten rännil. Bjuder på en del fiskebilder innan jag slutar som bevis på att det faktiskt gick att fånga fisk ändå! Nu är jag i Malung och har praktik på normark i två veckor innan det bär av mot Karlstad och skola igen! Måste ju faktiskt erkänna att jag saknar gäddfisket väldigt mycket!



Vindskyddet ( Gapahuken)



4 kg C&R



ca 2 kg , en fin matfisk till Vegard!



Markus Bäck med en havsöring!



Som en avslutning lägger jag in en bild på min enda lax däruppe! Knep en sunray shadow fiskad snabbt över en tröskel! Ca 1,5 kg! Den fisken får avsluta en inlägg om min bästa praktik någonsin och en helt underbar månad i Norge!

Simma lugnt !

Erik


Kommentarer
Postat av: Jan Daugaard

Så trevligt du har beskrivit din praktiktid hos mig, det var väldigt skönt att höra att du fick så mycket utav praktiken , Välkommen tillbaka en gång i framtiden .

MVH Jan Daugaard

2012-02-08 @ 21:21:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0