Flötestrolling och spinnfiske på en trögfiskad Lusten!

Trots prognoser om hårda vindar och regnoväder bestämde jag och Mats oss för att ge gäddorna på Lusten en match igen. Denna gången hade vi redan kvällen innan planerat ett kombiantionsfiske, både flötestrolling med nors men även spinnfiske med diverse olika beten av olika material. Redan innan vi hade lämnat lägenheten i Karlstad hade regnet börjat fallit men ack den som ger sig. Vi gav oss ut ändå och kom fram till en vågig och blåsig Lusten. Men värre skulle det bli. Vi hann få ut våra döda, gurkluktande norsar bakom paravanerna och köra runt en liten stund innan vinden friskade på ordentligt och vågorna slog nästan in i fören när vi gick motvågs. Fisket blev därefter och endast en liten snipa lyckades vi landa innan vi fick ge upp flötestrollingen lite tidigare än vi hade planerat och bege oss mot våra spinnfiskeplatser.

Trots envetet nötande med både tail-beten, bulldawgs och jerkbaits så vägrade gäddorna gapa för våra beten, det var som man brukar säga ibland, Helt dött! Efter en lång ankring på en plats som vi vet håller fisk så bytte jag till en snabbsjunkande tail och efter bara ett par kast så bokstavligen svalde en 4-5 kgs gädda min tail och fick känna sig besegrad. Efter att vi återutsatt denna gädda drog jag ett nytt kast mot en plats som vi tidigare fiskat av med totalt 7 olika beten ett antal gånger fick jag ett slackhugg på samma bete och en snipa fick också känna sig besegrad efter lite turbovevning.



Snacka om glupsk!



Mats återuttsätter gäddan varsamt igen!

Nu släpper det tänkte vi.. men ack så fel man kan ha.. I kastet efter fastnar jag med tailen i en stock coh efter mycket pill med ankaret för att försöka få loss den går både ankarlinan och flätlinan av och stocken går segrande denna gången. För mig är det helt oförståeligt hur ankarlinan kan gå av när man drar i den utan särskilt mycket kraft men på något sätt har den skavts av. Otroligt bittert och en irriterad Erik fiskar vidare utan varken självförtroende eller något humör! Vi fortsätter fiska en stund men ingenting händer så vi bestämmer oss sedan för att kämpa oss igenom alla vågorna på sjön och tillbaka till bilen för att summera en mycket misslyckad dag på Lusten! Nu är det bara nya tag och lära oss av misstagen till nästa gång!

Simma Lugnt 

Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0