Flopp vändes till topp


Under helgen har jag vart hemma i hälsingland och provat jaktlyckan. Mellan tårtkalas och hallowen firande hann jag med både lite älgjakt och storviltsjakt på sjön. Tidsplanen var tajt så allt förbereddes kvällen innan med båttransport och tackling av spön inför morgondagens flötestrolling.

 

Klockan ringde först vid 8, lite trött efter föregående natts nhl marathon hos Andreas och Noomi satte vi oss i bilen till Herte där vi skulle plocka upp betesfisk och mina fiskesaker.

När vi kom ner till sjön visade det sig att isen i strandkanten/viken som jag bedömt dagen innan som såpass tunn


att vi skulle kunna ro igenom var 5 cm tjock kärnis. 45 minuters hackande och slitande senare var vi ute på öppet vatten.

Väl ute rodde vi mot den lite djupare delen av sjön där vi skulle spendera dagen. En båt låg redan i området och bonntrollade. Eftersom området vi fiskar i bara är ca 100x200 meter blev det ganska trångt. Vi fiskade med död betesfisk och det tog inte lång tid innan vi fick första hugget. En stark fisk på dryga 5 kg landades utan större besvär. Trollarna fick nog och begavs sig till en av de andra delarna i sjön. Nu var det Andreas tur att få känna på fisk. Vi hann inte långt innan det började rycka och ta lina från ett av spöna. Andreas satte ett mothugg och in kom en 1,5 kgs. En liten stund senare var det dags igen och Andreas fick återigen chansen. Han drar till och vevar in en riktigt fint formad och vacker 2 kgs. Nu var det ju så att sist jag och Andreas fiskade så fick jag smeknamnet Snipmats. Nu verkade det som han skulle få äta upp det.

Klockan närmade sig lunch när det drog till bestämt, paravanen dök och lina rann ut från rullen. Nu var det min tur att prova lyckan. Jag lät fisken gå lite innan jag drog till med karpklingan. Spöt böjde sig rejält och vi hade fast fisk. Efter en stunds stångande nere vid botten bestämde jag mig för att sätta lite hårdare press för att få upp fisken. Då jag gjorde det svarade spöt med att buga ännu djupare utan att fisken rörde sig uppåt i vattenmassan, nu har vi storfisk på sa jag till Andreas som vevade in de andra spöna. Efter en stund kom fisken upp och visade sig, jag uppskattade den till ca 115cm vilket skulle visa sig var en ganska bra gissning. Eftersom vi hade en riktigt liten båt och långa spön vart det lite problem i landningen. Till slut fick Andreas in handen och lyfte in en stadig pjäs.

Andreas första handlandning och min första fisk över 10kg från båt visade sig vara 117 cm och väga 10,35.

 


117cm 10,35kg (märklig röd fläck på under ryggfenan)

 

Ett par varv senare var det dags för byte, Andreas skulle hem och istället anslöt sig Hans till båten. Vi hann inte långt innan Hans hade fått en liten snipa och det var som vanligt när Hans och jag fiskar. Hans får tomhugg eller snipor och jag får fisk som åtminstonde beter sig som dom ska. Hans tog även nästa hugg och återigen kom en lite mindre fisk upp. Nu var det min tur att ta nästa hugg. I mothugget var det lite bättre och en fisk på 5 kg blankt fick syna insidan av båten.

 


5 kg blankt

 

Nu kom klirningarna från Hans att jag bara väljer hugg med lite bättre fisk... Jag fick nästan lite dåligt samvete för alla fiskar under dagen som vart lite bättre hade dittills vart då det var min tur att ta spöt. Som tur var fick Hans 2 stycken lite senare. Hans fick hädanefter ta de kvarvarande huggen. Han lyckas få en fisk på 6,3 och en på ca 4,5.

 


Hans med en 6,3kgs

 

Riktigt lyckad dag avslutas och när vi ror iland i mörkret så är det lite tunn is som håller på och lägger sig över sjön. Idag när jag åkte förbi så låg hela sjön frysen.

 

Intressant att notera är att alla hugg kom på samma spö med smileblades och spinnerblades. Vi satte efter halva dagen på en till tafs med smileblades och spinnerblades och då började huggen komma på det spöt också. Sjön vi fiskade i är riktigt eutrofierad och har riktigt högt färgtal, därför använder vi lite glitter och sånt på tafsen. Vi hade smileblades på alla tackel men det var bara dom med spinnerblades som det högg på. Inte ett hugg på dom spön som saknade dessa spinnerblades.

 

 


10+


C&R. Hoppas madame slipper komma upp på isen i vinter då det bånkas
rejält med kg gädda under angeltävlingen.

 

Tack så mycket för en kanondag på sjön grabbar.

Tight lines// Mats


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0