Repris på onsdagen - En gädda i halvtimmen !

Igår så var det bestämt att jag skulle ut och fiska med Dan Franzén igen. Vi hade tänkt traila i en båt i något hemligt vatten med grova gäddor. Jag ställer klockan på 0800 och kliver upp, käkar frukost och fixar iordning lunch och allt för dagen. Kl 0855 , dvs 5 minuter innan Dan skulle plockat upp mig ringer han och säger att han är bakfull! En liten del av mig blir förbannad men vad ska man göra ? Ajjabajja med ölen Dan! ;)

Hur som helst så var han lite piggare vid 12 så då begav vi oss iväg till samma sjö som i onsdags istället. Vi lånade samma båt och begav oss mot samma vassvikar som levererade då. Vi stannade vid första stället som vi trodde på och jag hivade ut min nyinköpta Wolfcreek-Borre som Dan hade en hel del kontakt med fisk på senast. Direkt vid nedslaget slukas den av en gädda som lossnar efter en stund men följer retligt med in till båten ett par gånger.

Vi fortsätter vårat fiske mot en lite djupare vass och genast har jag ett par mindre följare på en Baby Girl men ingen vill hugga. När jag fiskat av vassen med en Baby Girl så hivar jag ut wolfcreeken igen och direkt har jag ett stenhårt hugg och den lossnar lika fort tyvärr men fisken visade sig i ytan och verkade fin. Både jag och Dan lägger ett nytt kast och både missar lika grovt den lilla gluggen i vassen där den stod. Nu var det bara en fråga kvar.. Vilket håll gick den åt ?  Jag behöver inte vänta länge på svar för Dan tjuter till och står med kraftig spöböj. Efter en mycket aggressiv och lång kamp kommer fisken in till båten och jag assisterar Dan med ett gälgrepp! Fisken vägs till 6,5 kg och en bra fisk var redan landad.



Fisket fortsatte och det tog inte lång stund förrän jag lyckades kroka en fisk på min Wolfcreek och nollan var spräck och oskulden på betet var taget. Hårt och brutalt ! ;) Vi fortsatte fisket på liknande platser som funkade senast men endast ett par ströfiskar kom upp och inte samma aktivitet som senast.
Dock så hade jag världens oflyt med mothuggen! Jag fick hur mkt hugg som helst men ingen fisk ville fastna. Jag var helt knäckt ett tag efter att fyra fiskar irad lossnat en stund efter mothugget. Till råga på allt så var en av fiskarna klart över metern.

Klockan hann slå 18 innan vi lyckades hitta den vik som dom stod i denna dagen. Vi hann bara glida in ett par meter innan vi hade ett dubbelhugg och landade varsin 3 kilos gädda. På varje plats som såg lite hetare ut i den viken så gömde det sig en gädda! Totalt lyckades vi landa 15 gäddor under dagen och minst hälften kom i den sista viken och nästan alla var välmatade och runt 3-4 kg. Man kan säga att det blev som en repris på onsdagen då vi behöll samma snitt denna gången med mer än 1 gädda i halvtimmen och en ungefär lika stor toppfisk!







Simma lugnt!

Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0