Ojojoj

Nu har  det gått lång tid sedan jag skrev någonting senast. Sanningen är att jag haft sånt katastofalt fiske att jag inte har haft någonting roligt att skriva. En snabb sammanfattning ser ut enligt följande, Ett pass med en riktigt fin fisk som klev av. Passet efter hade jag min 86 årige morfsr med mig, tyvärr blev det riktig katastrof  med motorhaveri och bara en timmas fiske. Nu i helgen som vart har jag varit i Hotagen med svärfar och Sofia. Storöring skulle jagas. Slit och fruktansvärt många fisketimmar resulterade i några snipor.
Nya tag till veckan. Ska fösöka hinna ut på lite spinnfiske efter gädda under veckan.

 

På fredag däremot bär det av till Offerdalsfjällen till en liten guldklimp vi har hittat där. Vi kommer att vara där till nästa helg så det blir midsommarfirande uppe på kalfjället. Vi kommer hem på lördagkväll den 26e och på måndagen blir det avresa för LIA i 5 veckor på Fredrosgård nära Arvika.

 

Smakprov på fiskarna som simmar i vår guldklimp


Fiskar av en riktigt fin plats

 

Under den kommande veckan har jag en hel del att se fram emot. Jag ska göra en veckas LIA med kommunlimnologen Tommy Vestersund. Jag ska även få tid att påbörja vårat projektarbete. Projektet  går ut på att kartlägga hur mycket fisk Galvån och Flugån skulle kunna hålla och producera. Vi ska kartera enligt Jönköpingsmodellen. Under kommande vecka ska Galvån karteras så att vi har siffrorna till sammanställningen som kommer att ske senare under hösten. Vi är jag och min klasskammrat Olle Ljunggren som just nu har LIA på Normark i Malung. Han kommer till kommunen i Augusti då det är dags att kartera Flugån. Projektetarbetet är en kurs på skolan. Kursen läser vi genom SLU och vår handledare är Peter Rivinoja. Det var han som utförde arbetet som ligger till grund för att få upp laxen i Ljusnan. Känns väldigt motiverande att arbeta mot så kunnit folk.

Nää nu är det dags att sova så man är utvilad tills morgondagens förberedelser inför karteringen av Galvån // Mats W


Kommentarer
Postat av: Johan M

Måste bara säga att den där öringen är helt otroligt vacker!! Vilken fisk, ta med mig nästa gång !

2010-06-25 @ 14:43:42
URL: http://expeditionsoroya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0