2 fiskepass och en seminariedag under veckan


Ja då har yttligare en vecka gått utan ekolod och utan pengar att köpa nytt för:) Fiska får man göra ändå.

Veckan började med ett kvällspass trolling på Storflugen. Körde en en repa och Storflugen trogen högg det på en Westins jätte. Bytte till färger som liknade fångst färgen. Efter ett tag så högg det en lite bättre fisk på spöt rakt bakom båten. Fisken vägde in på 5,2 kg och tyvärr strax under metern. Tyvärr säger jag pga vår interna 100 klubbstävling där jag hade kunnat göra ett litet ryck. Än värre blev under veckan då Erik drog en metersfisk och nu är uppe i ledningen. Ni får ursäkta den dåliga bilden på 5,2kg fisken men jag var ensam i båten och fiskens bästa går före en bra bild såklart:) Kvällen fortsatte och en liten gädda till landades. Kvällens resultat blev alltså 3 fisk med en topp på 5,2. Verkar precis som om fisket dör ut helt en stund innan skymmning.


Storflugen gädda på avkrokningsmattan


Tisdagen tog jag ledigt från praktiken och åkte tillsammans med Sofia till Söderhamn där Voxnan och Ljusnans vattenvårdförening firade 50 år med en seminariedag med diverse föreläsare (inriktat på sportfisketurism). Dagen var givande pga att man träffade mycket folk och knöt lite kontakter. Jag fick reda på en del saker om Ljusnansvattenkvalité mm som kan vara av nytta framöver. Det som tyvärr slog mig mest hela tiden var okunskapen som fanns hos många av åhörarna. Många arbetar stenhårt där ute och det utförs många bra saker men, men det finns åtgärder som man verkligen undrar en del över. Åtgärder som kostar väldigt mycket i vissa fall. Sen har vi en del tveksamma personer på ganska viktiga poster i länet tycker jag det verkar.
Överlag en mycket givande dag med en del nätverkande, bäst för dagen var helt klart Robert Westin, grundare av Artic fishing och flera andra företag inom fisketurismbranshen. Hans föreläsning om fisketurism var nog en eyeopener för många i församlingen.

Onsdag kväll var det tänkt att storgäddan skulle få syna insidan av båten. Allt kändes rätt, platsen, betesfisken, utrustningen och sällskapet. Vi gick dock iland helt utan kontakt. Hade ett par rejäla bottennapp=) Samtidigt fick jag rapporter om att Erik hade riktigt roligt fiske nere i Örebro. Tror en rapport kommer inom ett par dagar.

Fick dessutom ett telefonsamtal idag från mina gamla arbetskammrater som fått en plats över då dom ska upp till Sollefteå och fiska lax i början på nästa månad. Dom undrade om jag vilja följa med, gissa om jag blev lite less då jag insåg att det var under min första LIA vecka på Fredros gård i Arvika. Var tvungen att tacka nej men det hade varit fruktansvärt roligt att komma iväg med det gänget:) Förhoppningsvis kommer jag att ha väldigt roligt ändå under dessa dagar.

I helgen blir det antingen ett trollingpass eller så åker jag och spinnfiskar efter nån strömgädda. Vid intresse att hänga med, slå mig en signal bara=)
Go fish// Mats Wikström

Kommentarer
Postat av: Jonas

Det är ju kul för er att kunna fiska...själv ligger jag inne nyopererad och kan inte gå, så tänk positivt även om det skulle nappa dåligt nån dag :D Skitfiske!

2010-06-05 @ 11:24:08
URL: http://www.laget.se/fcdribblerz

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0