Fredros bjuder på stora gäddor och mycket fin abborre

Då var drygt två veckor avverkade i Fredros. En hel del märkliga saker har hänt som jag inte varit med om förr.

Arbetet löper på, 8-17 ungefär och däreter fiske nu när VM är slut. Arbetet har hittils bestått mestadels i byggnationer och målning mm. Vi har även timmrat en bastu vilket var väldigt passande eftersom jag tänkt gå en sådan kurs. Det är en fin titel med fiskeguide men det kanske är 5-10% av tiden du utför sådana sysslor. Dock gillar jag yrket väldigt mycket ändå för det är verkligen ett varierande jobb och man tröttnar definitivt inte. Man bygger och rätt vad det är vill gäster ha hjälp så man ordnar det. Hittils har vi varit ute på en guidning som slutade med nöjda gäster trots att fisket var ganska trögt enligt vårt tycke. Till slut hade vi ändå landat fisk i bägge båtarna.

Fisket har stått för en del märkliga saker. Bland dom första passen vi gjorde här lyckades jag få en mört på spinnare. Inte fastryckt utan den satt i munnen så den hade huggit. Det andra lite märkliga är att gäddorna har en svaghet för paravaner här. Okej att det händer ibland att dom klipper till på själva paravanen men det har hänt 4 gr på 3 fiskepass förmodligen fler men 4a som vi har sett. Fisket efter gädda är verkligen inne i lågsäsong. 22grader i vattnet  förklarar den saken. Den 3e märkliga saken står Johan ägarens son för. En gädda på 11,2 och 117cm tagen på en Rapala skitterpop 7 cm. Helt otroligt. Kan läggas till att han fick en 9 hgs borre också under samma pass på samma popper. Fiskarna har även förmåga att bita av stjärten på mina tailjiggar. Samma sak där okej att det händer men jag tror jag blev av med 6 stjärtar på sammanlaft 3 timmars fiske. Gäddorna i Trehörningen verkar vara på väldigt olika humör från dag till dag. I vanliga fall kan man hitta en färg som fungerar i en sjö men här så är det från dag till dag. Varje fiskepass hittils har vi hittat en vobbler som leverar hugg de andra har vi inte en kontakt på. Det är bara att söka av hela beteslådan varje pass.

 

Johans popperfångade 11,2a

 

Abborrarna fiskars bäst med popper, jigg och spinnare, det sista har vi förbud på för det e så effektivt:P detta förbud gäller såklart enbart när vi är utan gäster i båten. Senaste kvällarna har jag bundit ihop några popperflugor som vi använder på abborrarna. Vi väntar på den perfekta kvällen med stilltje då ska vi köra hårt med dom. Hittils har vi bara haft en riktigt fin som vart upp och tittat en sväng på en av mina skapelser.

Jag skriver vi hela tiden och det beror på att jag spenderar dagarna med en kille som heter Niclas som jobbar som guide här. Han gick ut från KY-utbildningen i våras så det är ett aniskte man känner igen.

Vårt roligaste fiskepass hittils gav en serie på abborrar på 6-7-8 hg plus en borre på 1,1. Lite bilder på dessa fiskar finner ni nedan. Även några gäddor landades. Fisket i trehörningen efter sjöns krokodiler har varit trögt.. varje pass levererar 3-4 gäddor men ingen över 5 kg.. Nya tag framöver.

 

Niclas jiggfångade 1,1kgs 47cm (gäddskadan kan ha sänkt vikten då fisken vari lite sämre kondition än de flesta andra borrar)

Borre på jerk

Popperborre

 

Tight lines// Mats Wikström


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0